این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۳۰۹-۳۲۳

عنوان فارسی تأثیر آموزش مبتنی بر مدل پرسید پروسید بر سلامت روان زنان میانسال مراجعه‌کننده به خانه‌های سلامت شهرداری تهران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مسائل متعدد دوره میانسالی موجب بحرانی شدن این مرحله از زندگی و به خطر افتادن سلامت روان زنان و افزایش تعداد مبتلایان به اختلالات روانی می گردد، زنان بیش از مردان مبتلا به اختلالات روانی هستند و میانسالان بیش از سایر گروه های سنی مبتلا به این اختلالات می باشند؛ لذا این مطالعه باهدف تعیین تأثیر آموزش مبتنی بر مدل پرسید پروسید بر سلامت روان زنان میانسال مراجعه‌کننده به خانه‌های سلامت شهرداری تهران، سال 97-1396 انجام‌شده است. مواد و روش ها: مطالعۀ نیمه تجربی، با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی در میان 72 نفر زن میانسال خانه‌های سلامت منتخب شهر تهران انجام شد. برای این منظور از پرسشنامه استاندارد سلامت عمومی 28 سؤالی (GHQ-28) و پرسشنامۀ محقق ساخته طراحی‌شده بر اساس مدل پرسید استفاده شد؛ تأیید روایی و پایایی این ابزار قبل از مطالعه و توسط دو گروه مداخله و کنترل قبل و بعد مداخلۀ آموزشی صورت گرفت. داده‌ها نیز با نرم‌افزار SPSS نسخه 19 و با استفاده از آزمون‌های آماری کای اسکوئر، تی تست و ...تحلیل شدند. یافته‌ها:بر اساس نتایج، میانگین سنی زنان موردمطالعه 47/90 سال بود. پس از مداخله آموزشی میانگین نمره سازه‌های مدل پرسید (عوامل مستعد کننده، قادر کننده و تقویت‌کننده) و رفتار در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به‌صورت معناداری افزایش داشته است (0/001>P). هم‌چنین یافته‌های پژوهش نشان‌دهنده بهبود معنادار در میانگین نمره‌ی سلامت روان زنان میانسال گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل از 26/30 به 16/10 بعد از آموزش است (0/05>P). نتیجه گیری:  نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش مبتنی بر مدل پرسید در ارتقای سلامت روان زنان میانسال مؤثر است.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت روان، مدل پرسید پروسید، زنان میانسال، خانه‌های سلامت شهرداری

عنوان انگلیسی The Effect of Education Based on the Precede-Proceed Model on the Mental Health of Middle -aged Women referred to Municipal Health Houses of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Multiple issues in middle age make this stage of life critical and endanger women's mental health and increase the number of people with mental disorders. Women are more likely than men to have mental disorders, and middle-aged people are more likely to have these disorders than other age groups. The purpose of this study is to determine the effect of educational intervention based on the PRECEDE-PROCEED model on mental health of middle-aged women referred to municipal health centers in Tehran. Materials and Methods: A semi-experimental study was conducted using random sampling method among72 middle-aged women of selected comprehensive health houses in the city. Data gathering tools were; the general health questionnaire (GHQ-28) and a questionnaire designed based on PRECEDE Model, the validity and reliability of which had been approved prior to the study and before and after educational intervention was completed by intervention and control groups. The data were analyzed by SPSS 19 and using the statistical, Chi-square, T-test, etc. Results: The results showed that the mean age of women was 47.9. After the educational intervention, the mean score of the PRECEDE Model (Predisposing factors, enabling factors, reinforcing factors), and behavior Increased in the intervention group significantly compared to the control group (P< 0.001). The findings showed a significant improvement in the mean mental health score from 26.3 to 16.1 among women in the intervention group compared to the control group after imposing educational intervention (P< 0.05). Conclusion: The results of the present study showed that the health education program designed based on the PRECEDE PROCEED Model is effective on the mental health of the middle-aged women.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental health, PRECEDE PROCEED Model, Middle-aged women, Municipal health centers

نویسندگان مقاله مریم شیانی | maryam shiani
Islamic Azad University Science and Research Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

زهرا جلیلی | zahra Jalili
Islamic Azad University Science and Research Branch, Tehran, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات

داوود شجاعی زاده | davood shojaeizadeh
Islamic Azad University Science and Research Branch, Tehran, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات


نشانی اینترنتی http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1342-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات