این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۳۲۴-۳۳۵
عنوان فارسی
تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر الگوی باور سلامت و ساختار حمایت اجتماعی بر رفتارهای خودمراقبتی دوران بارداری
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: رفتارهای خودمراقبتی در دوران بارداری، میتواند در کاهش پیامدهای نامطلوب بارداری مؤثر باشد. هدف این پژوهش، بررسی تأثیر مداخله آموزشی مبتنی بر مدل تلفیقی الگوی باور سلامت با سازه حمایت اجتماعی بر رفتارهای خودمراقبتی دوران بارداری میباشد. مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه¬تجربی بود که در میان 90 نفر از زنان باردار شکم اول شهر ایرانشهر درسال 1396 انجام شد. نمونهها به روش تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه آزمون(45نفر) و کنترل(45نفر) تقسیم شدند. برای گروه آزمون 5 جلسه آموزشی برگزار گردید و در گروه کنترل مداخله انجام نشد. 6 ماه بعد از مداخله آموزشی، پرسشنامه توسط هر دو گروه تکمیل شد.دادههای جمع آوری شده با استفاده از نرم¬افزار SPSS نسخه 20 و آزمونهای تی مستقل، تی زوجی و کای اسکوئر مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد میانگین نمرات مادران باردار در ساختارهای حساسیت درک شده 1/74(±0/17) ، شدت درک-شده 4/55(±0/05)، منافع درک شده 0/63(±0/05)، خودکارآمدی 3/67(±0/41)، سازه حمایت اجتماعی 5/13(±0/63) و رفتارهای خودمراقبتی 3/15(±0/38) در گروه آزمون افزایش معنی داری نشان داد(0/001>p). در مقایسه وزن هنگام تولد، بین گروه آزمون و کنترل بعد از مداخله آموزشی، اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (0/36=P). نتیجه گیری: تلفیق الگوی باور سلامت و ساختار حمایت اجتماعی میتواند به عنوان چارچوبی مناسب برای طراحی و اجرای مداخلات آموزشی با هدف ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی زنان باردار و وزن هنگام تولد استفاده گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودمراقبتی، الگوی باور سلامت، حمایت اجتماعی، وزن هنگام تولد، زنان باردار
عنوان انگلیسی
The effect of educational intervention based on the integrated model of health belief with the structure of social support on self-care behaviors during pregnancy
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Self-care behaviors during pregnancy can be effective in reducing the adverse consequences of pregnancy. The aim of this study was to investigate the effect of educational intervention based on the integrated model of health belief model with the structure of social support on self-care behaviors during pregnancy. Materials and Methods: The present study was a quasi-experimental study conducted among 90 pregnant women in the first abdomen of Iranshahr in 2017. The samples were selected by simple random sampling and divided into two groups of intervention (45 people) and control (45 people).5 training sessions were held for the intervention group and no intervention was performed in the control group. Six months after the training intervention, the questionnaire was completed by both groups. The collected data were analyzed using SPSS software version 20 and independent t-test, paired t-test and chi-square test. Results: The results showed that the mean scores of pregnant mothers in Perceived susceptibility structures 1.74(±0/17), Perceived severity 4.55(±0/05), Perceived benefits 0.63(±0/05), self-efficacy 3.67(±0/41), social support structure 5.13(±0/63) and self-care behaviors 3.15(±0/38) showed a significant increase in the intervention group (p< 0.001). In the comparison of birth weight, there was a statistically significant difference between the intervention and control groups after the educational intervention (P = 0.036). Conclusion: The combination of health belief model and social support structure can be used as a suitable framework for designing and implementing educational interventions aimed at promoting the self-care behaviors of pregnant women and birth weight.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Self-care, Social support, Health Belief Model, Birth weight, Pregnant women
نویسندگان مقاله
حسین ایزدی راد | Hossien Izadi rad
zahedan university Medical sciences, Zahedan, ir
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
وحید نهتانی | Vahid Nohtani
Zahedan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
مهدی علی احمدی | Mahdi Aliahmadi
Zahedan University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
فاطمه پورحاجی | Fatemeh Pourhaji
Torbat Heydariyeh University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه
شمس الدین نیکنامی | Shamsoddin Niknami
Tarbiat Modarres University, Tehran
دانشگاه تربیت مدرس تهران
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1848-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات