این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۳۹۰-۴۰۶
عنوان فارسی
شناسایی عوامل موثر بر تصمیم گیری در بحران در سازمان های رسانه ای: مرور سیستماتیک با تاکید بر سواد رسانه ای در بحران سلامت (در پاندمی کرونا)
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: تصمیم گیری زیر بنای مدیریت و سیستم اعصاب سازمان های رسانه ای است و بحران ها بر روند انجام آن اثرگذار هستند. این پژوهش با هدف بررسی مطالعات انجام شده درکشورهای دیگر در خصوص عوامل موثر بر تصمیم گیری در بحران در سازمان های رسانه ای انجام شده است. مواد و روش ها: این پژوهش به روش مرور سیستماتیک در بازه زمانی اسفند 1398 تا خرداد 1399 انجام شد و مقالات منتشر شده بین سالهای 2000 تا 2019 به زبان انگلیسی در پایگاه هایWilley ,Elsevier,Pubmed,SCOPUS,ISI با مجموعه کلید واژه های"Decision making AND Media AND Crisis" مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها: از میان6155 مقاله پس از جستجو و غربالگری، تحلیل نهایی بر روی 14 مقاله انجام گرفت. مطالعات نشان داد عواملی از جمله" زمان تولید محتوا, چابکی سازمانی, مدل تصمیم گیری اتخاذ شده, نحوه استمرار پوشش خبری محل وقوع بحران, ثبت تجربیات قبل, حین و پس از بحران و توجه به ابعاد پانورامیک و زمانی بروز بحران"، بر تصمیم گیری در بحران در سازمان های رسانه ای تاثیرگذار هستند. نتیجه گیری: در بحران های حوزه سلامت (پاندمی کرونا), استفاده اقناعی از پیامهای ارتباطی توسط سازمان های رسانه ای با هدف اثرگذاری در باورها, نگرشها و رفتارهای بهداشتی جامعه ضروری است. همچنین طراحی یک تصویر بزرگ و پانورامیک از کلیه ابعاد رسانه ای و بهداشتی مرتبط و توجه به سواد رسانه ای و سواد سلامت مدیران رسانه ای, در کنار طراحی و اجرای پژوهش های مبتنی بر رویکرد ارتقاء روش های تصمیم گیری در بحران و بهره مندی از تجارب سایر کشورها می تواند منجر به تصمیم گیری های مطلوب در نظام سلامت شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت رسانه، مدیریت بحران، تصمیم گیری، سواد رسانه ای ،مرور سیستماتیک
عنوان انگلیسی
Identification of Effective Factors Decision Making in Crisis in Media rganization: A Systematic Review with Emphasis on Media literacy in Health Crisis (CORONA PANDEMIC (
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Decision making as a basis of management is like a nervous system of an organization and crisis is effective in decision making processes. This study aimed to analysing available researches about decision making in crisis in media organizations. Materials and Methods: This systematic review was implemented from March to June 2020.English language publications (2000-2019) were filtered in databases of Willey, Elsevier, ISI, Pubmed, SCOPUS and Google Scholar search engine by combination of following keywords:"Decision making"AND"Media"AND"Crisis"in title, abstract and keywords. Results: After searching 6155 papers and removing repeated and unrelated ones, finally 14 papers were selected for deep analysis according to items identified. Results of this systematic review indicated that following factors are effective in descion making in crisis:"Attention to time of content production, Agile organizations, Decision-making models, Method of news coverage continuation ,Effects of place on crisis management ","Creating the trust, Recording experiences before during and after the crisis, Shortage of human resources in crisis, Interactive nature of social medias,Attention to panoramic dimension of the crisis , Time of the crisis, using tools of social medias and attention to new media trends". Conclusion: In health crisis (Corona Pandemic) Convincing use of communicational message by media organizations with the goal of effecting in belief, attitude and health behaviors of society is necessary.Meanwhile designing a big and panoramic picture of all related dimentions of media and health and attention to "Media litracy" and "Health litracy" of media managers besides designing and implementing researches based on descion making methods development in crisis and also benefit of other countirs experiences will leads to effective descion making in health system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Media management, crisis management, decision making, media litracy, systematic review
نویسندگان مقاله
لویا ایزدی | Loya Izadi
management and economy, Science and Research Branch. Islamic Azad University,Tehran,Iran
09124956403 دانشجوی دکترای مدیریت رسانه ,گروه مدیریت رسانه,دانشکده مدیریت و اقتصاد, واحد علوم و تحقیقات, دانشگاه آزاد اسلامی, تهران،
محمد حسین تقدیسی | Mohammad Hossein Taghdisi
Department of Health ,Iran Health, Treatment and medical Education university
انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
محسن قدمی | Mohsen Ghadami
Department of media management, management and economy, Science and Research Branch. Islamic Azad University,Tehran,Iran
واحد علوم و تحقیقات, دانشگاه آزاد اسلامی, تهران، ایران
علی دلاور | Ali Delavar
Psychology and education science Department of Alameh Tabatabayi University,Tehran,Iran
دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
باقر ساروخانی | Bagher Sarokhani
social science Department, University of Tehran ,Iran
دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1922-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
ارتباطات سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات