این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
فصلنامه آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت ایران
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۲۱۰-۲۲۳
عنوان فارسی
تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده بر فعالیت جسمانی دختران دبیرستانی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: فعالیت بدنی منظم یکی از اجزای سبک زندگی سالم است که باعث بهبود سلامت همگانی، کاهش بار بیماری و هزینههای پزشکی در جوامع میشود، لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده در دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر مشهد انجام شد. مواد و روش ها: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 68 دانش آموز دختر دبیرستانی شهر مشهد انجام شد. بعد از تعیین نیازها مداخله آموزشی در چارچوب نظریه رفتار برنامه ریزی شده در مدارس مربوطه انجام شد. اطلاعات در سه مرحله قبل و بلافاصله و سه ماه پس از اتمام مداخله آموزشی توسط پرسشنامه مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده و پرسشنامه بین المللی فعالیت جسمانی (IPAQ ) توسط نرم افزار SPSS ویرایش16 گردآوری شد و از آزمون های آماری کلموگروف اسمیرنوف، T-Test، من ویتنی، رگرسیون و آنالیز داده های تکراری در تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: یافتههای پژوهش حاکی از ایجاد تغییرات قابل ملاحظهای در میانگین نمرات ساختارهای نظریه رفتار برنامه ریزی شده در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل پس از انجام مداخله آموزشی بود. همچنین میزان فعالیت جسمانی دختران پس از انجام مداخله آموزشی نسبت به قبل از مداخله افزایش داشته است. هر چند به علت محدودیت زمانی مداخله این تغییرات از لحاظ آماری معنی دار نشد (P> 0.05) نتیجه گیری:اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده از طریق افزایش نگرش، هنجار ذهنی و قصد رفتاری در کنار ایجاد زیر ساختارها و زمان مورد نیاز جهت بروز رفتار میتواند تاثیر مثبتی در ارتقاء و گرایش دختران نوجوان به فعالیت جسمانی داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتار، فعالیت جسمانی، آموزش بهداشت، دانش آموز
عنوان انگلیسی
The Effect of Education Based on Planned Behavior Theory on Physical Activity of High School Girls
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Regular physical activity is one of the components of a healthy lifestyle that improves public health, reduces burden of disease and medical costs in societies. Mashhad high school girl students were recruited . Materials and Methods: This quasi-experimental study was performed on 68 high school girl students in Mashhad. After determining the needs, educational intervention was conducted within the framework of the theory of planned behavior in the respective schools. Data were collected in three stages before and immediately after three months of educational intervention by Planned Behavioral Questionnaire and International Physical Activity Questionnaire (IPAQ) by SPSS 16 software. Mann-Whitney, regression and duplicate data analyzes were used in data analysis. Results: The findings showed that there was a significant difference in the mean scores of planned behavior theory structures in the experimental group compared to the control group after the educational intervention. Also, the level of physical activity of the girls increased after the intervention compared to before the intervention. However, these changes were not significant due to research limitation (p < 0. 05) Conclusion: the implementation of educational program based on the theory of planned behavior through increasing attitudes, subjective norms and behavioral intention along with creating the necessary infrastructure to create behavior can have a positive impact on promoting adolescent girls' tendency. To have physical activity
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Behavior, Physical Activity, Health Education, Student
نویسندگان مقاله
زهرا آسا کهنه فرودی | Zahra Asa-kohnefroody
Mashhad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
نوشین پیمان | Nooshin Peyman
Mashhad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
فاطمه قدسی خواه | Fatima Ghodsikhah
Mashhad University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی مشهد
قدرت الله شاکری نژاد | Ghoratollah Shakeri-Nejad
Ahvaz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی اهواز
نشانی اینترنتی
http://journal.ihepsa.ir/browse.php?a_code=A-10-1570-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات