این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۱۱، شماره ۳۳، صفحات ۶۹-۷۶

عنوان فارسی بررسی نیاز های اطلاعاتی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران در آموزش بالینی اورژانس
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف از این مطالعه بررسی نیازهای اطلاعاتی دانشجویان پزشکی است . انتظار داریم انجام چنین مطالعه ای روی کیفیت آموزش درمانگاهی ، مشخص شدن نیازهای آموزشی دانشجویان و مدیریت بهتر بیماران توسط دانشجویان پزشکی که سبب کاهش اقامت و رضایت بیماران می شود، اثر می گذارد روش بررسی: در این مطالعه از روش مشاهده و توزیع پرسشنامه استفاده شده است . داده ها از طریق روشهای آمار توصیفی ، آزمون همبستگی دومتغیری و دوطرفه درسطح معنی دار یک درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: آزمون همبستگی دو متغیری و دوطرفه بین نیازهای اطلاعاتی تشخیصی و درمانی رابطه معنی داری را نشان داد (P=0.000, Coefficient=0.576). دانشجویان بیشترین نیاز اطلاعاتی خود را ، اطلاع از نتایج آزمایشگاه (3/84 درصد) و نتایج رادیولوژی(3/74) و کمترین توجه را به اطلاع از انتقال اجساد (4/1درصد) و هماهنگی با پزشکی قانونی (10 درصد) گزارش کردند. نتیجه گیری: میزان کمی از سوالات مطرح شده توسط دانشجویان به سوالات سازمانی و مدیریت درمان بیماران از قبیل رویه ها و مقررات بیمارستان و موارد هماهنگی ها مربوط می شد و جامعه آماری اهمیت زیادی به مسایل قانونی و حقوقی نمی دادند لذا توصیه می گردد در برنامه های آموزش بالینی طب اورژانس، درباره اهمیت سوالات سازمانی و مدیریتی و پیامدهای حقوقی که در طب اورژانس همواره وجود دارد ، نکات ضروری به دانشجویان آموزش داده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیازهای اطلاعاتی ، دانشجویان پزشکی ، آموزش بالینی ، اورژانس

عنوان انگلیسی A survey on medical student's information needs in Iran University of Medical Sciences (IUMS) for emergency clinical education
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The aim of this study was the survey of medial students information needs. We expect this study would influences on the clinical education quality, the recognition of students' education needs and the education improvement in emergency and better management of patients by medical students, decreases patients hospital stay, and promotes patients satisfaction. Methods:We used direct observations and questionnaires as data collecting tools. Data were analyzed by descriptive statistics and bivariate, two-tailed correlation test, with significant level one percent. Results: Findings revealed significant correlation between diagnosis, and treatment needs (P=0.000, Coefficient=0.576). The majority of the students report information needs as: laboratories test (84.3%), and radiologic reports (74.3%). The least were interested to cadaver's transfer (1.4%), and medico legal coordination (10%). Conclusion: A few organizational or management questions were asked such as: hospital policies, procedures and coordination issues. The students did not pay attention to legal issues. WE recommended initiating programs about importance of legal issues and organizational information in curriculum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رقیه اسکروچی | r eskrootchi


فربد عبادی فرد آذر | f ebadi fard azar


حسن ابوالحسنی | h abolhassani


مهدی کاهویی | m kahouei



نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3-187&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات