این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دانشور پزشکی
، جلد ۲۹، شماره ۴، صفحات ۳۳-۴۱
عنوان فارسی
تاثیرآموزش احیا قلبی-ریوی به روش آموزش مانکن و فیلم آموزشی بر آگاهی کارکنان دانشگاه شاهد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: زمان برای نجات جان فردی که دچار ایست قلبی-ریوی شده، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هدف از مطالعه حاضر مقایسه تاثیر آموزش احیا قلبی-ریوی به روش آموزش مانکن و فیلم آموزشی بر آگاهی کارکنان دانشگاه شاهد می باشد. مواد و روش ها: این مطالعه ی نیمه تجربی در سال 1400 و روی 60 نفر از کارکنان دانشگاه شاهد انجام شد. در دو گروه 30 نفری آموزش از طریق فیلم و از طریق مانکن انجام گرفت. ارزیابی دانش افراد پژوهش با پرسشنامه محقق ساخته که اعتبار و پایایی آن سنجیده شده بود انجام شد. داده ها با استفاده از آمارتوصیفی و تحلیلی، تی مستقل و تی زوجی در نرم افزار SPSS v 18 تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: میانگین نمره آگاهی قبل و بعد از آموزش در گروه فیلم آموزشی به ترتیب 55/17±02/48 و 10/9±48/57 بود. میانگین نمره آگاهی قبل و بعد از آموزش در گروه مانکن به ترتیب 11/18±24/ 46 و 03/13 ±03/66 بود. با توجه به نتایج ازمون تی زوجی بین میانگین نمره آگاهی قبل و بعد از هر دو آموزش در جمعیت مورد مطالعه اختلاف معنادار آماری مشاهده شد . آزمون تی مستقل بین میانگین نمره آگاهی در پس آزمون دو گروه تفاوت آماری معنادار را نشان داد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که آموزش با مانکن و فیلم آموزشی می تواند آگاهی کارکنان نسبت به احیای قلبی-ریوی را افزایش دهد و آموزش عملی از طریق مانکن اثر بیشتری دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
احیاء قلبی-ریوی، آموزش، مانکن، فیلم آموزشی،
عنوان انگلیسی
The effectiveness of cardiopulmonary resuscitation training by mannequin training method and educational video on the awareness of Shahed University staff
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Time is of the essence to save the life of a person with cardiopulmonary arrest. Therefore, this study was designed and conducted to evaluate the effectiveness of cardiopulmonary resuscitation (CPR) training using mannequin training and educational video on the awareness of control university staff.. Materials and Methods: This quasi-experimental study was conducted in 2021 on 60 employees of Shahed University. Training in two groups of 30 people was done through videos and mannequins. To assess the knowledge of participants, a researcher-made questionnaire which its validity and reliability were measured before, was used. Data were analyzed using descriptive and analytical statistics, independent t-test and paired t-test in SPSS v 18 software. Results: The mean score of knowledge before and after training in the educational film group was 48.02±17.55 and 57.48±9.10, respectively. The mean score of knowledge before and after training in the mannequin group was 46.24±18.11 and 66.03±13.03, respectively. According to the results of paired t-test, there was a statistically significant difference between the mean score of knowledge before and after training in the study population in both groups. Also, comparing the mean score of knowledge after training between the two groups of educational videos and mannequins showed a statistically significant difference. Conclusion: The result showed that both mannequin training and video training can increase staff awareness of CPR and practical training through mannequins is more effective.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
احیاء قلبی-ریوی, آموزش, مانکن, فیلم آموزشی
نویسندگان مقاله
علیرضا شبان نیا |
گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
اشرف پیراسته |
گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
زهرا جوهری |
گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_3400_e92250f007d9a2fade28c533df0aaa1b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات