این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانشور پزشکی، جلد ۲۸، شماره ۵، صفحات ۵۱-۶۲

عنوان فارسی بررسی اثربخشی آموزش خودشفقتی بر مدیریت عملکرد خانوادگی پرستاران
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: ایفای نقش پرستاران در رهبری تیم سلامت بسیار حائز اهمیت است؛ اما به دلیل برخی مشکلات مربوط به محیط کار، ممکن است در ایفای نقش‌های خانوادگی مانند نقش همسری، مادری و در توجه به خود با تعارضاتی مواجه گردند. مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش خودشفقتی بر مدیریت عملکرد خانوادگی پرستاران صورت گرفته است. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک پژوهش نیمه تجربی با طراحی پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل است که در سال 1397 انجام شد. نمونه پژوهش را 60 نفر از پرستاران شاغل در بخش‌های روانپزشکی بیمارستان شهید مدرس اصفهان که واجد معیارهای ورود به مطالعه بودند تشکیل دادند. نمونه‌ها بصورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی با نرم افزار تلفن همراه به دو گروه مداخله و کنترل تخصیص داده شدند. گروه مداخله در هشت جلسه 90 دقیقه ای آموزش گروهی خودشفقتی شرکت کردند؛ اما این مداخله بر روی گروه کنترل انجام نشد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها قبل و بعد از مداخله، مقیاس سنجش عملکرد خانوادگی اپشتاین بود. داده‌ها از طریق آزمون‌های توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، فراوانی، درصد فراوانی) و استنباطی (تی مستقل، تی زوجی، کای اسکوئر) در نرم‌افزار SPSS نسخه 14 تجزیه ‌و تحلیل شدند. نتایج: نمره مدیریت عملکرد خانواده قبل از آموزش در گروه مداخله 92/42 ± 13/132 و در گروه کنترل 78/26 ± 47/126 بود که تفاوت معناداری نداشت (05/0< P). بعد از مداخله، میانگین نمرات در گروه مداخله به 05/39 ± 96/160 و در گروه کنترل 36/37 ± 63/127 گزارش شد که تفاوت معنادار داشت (01/0>P). نتیجه‌گیری: آموزش خودشفقتی بر مدیریت عملکرد خانوادگی پرستاران شاغل در بخش‌های روانپزشکی مؤثر بود؛ بنابراین این آموزش‌ها می‌تواند در کنترل بخشی از تعارضات کار- خانواده مؤثر باشد و پیشنهاد می‌شود در برنامه آموزشی پرستاران مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان گروهی، خودشفقتی، مدیریت عملکرد خانوادگی، پرستار،

عنوان انگلیسی The effectiveness of self-compassion training on nurses' family performance management
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Nurses play a very important role in health team leadership. However, due to some work-related problems, they may encounter conflicts in their family roles such as maternal, spouse roles and in their self-care. The aim of this study was to determine the effectiveness of self-compassion training on nurses' family performance management. Materials and Methods: The research method was quasi-experimental with pre - post test with the control group which was done in 2019. The sample consisted of 60 nurses working in psychiatric wards of Shahid Modarres Hospital in Isfahan who were selected by inclusion criteria. They were selected using convenience sampling and were divided into two equal groups of control and intervention randomly. The intervention group participated in eight 90-minute sessions of compassion-focused group training, but the control group did not. Before and after the intervention, the Epstein Family Functioning Scale was used. Data were analyzed using descriptive (mean, standard deviation, frequency, Percentage), and analytical tests (Independent t-test, paired t-test, chi-square) in SPSS software V:14. Results: The mean score of family functioning management before education in the intervention group was 132.13± 42.92 and in the control group was 126.47 ± 26.78 which was not significantly different (P < 0.05). After the intervention, those mean score in the intervention group was 160.96 ± 39.05 while in the control group it was 127.63 ± 37.36 which was significantly different (P < 0.01). Conclusion: Self-compassion training was evaluated positively on family functioning management of nurses. Therefore, these trainings can be effective in controlling part of the work-family conflicts and it is suggested to be considered in the nurses' training program.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله درمان گروهی, خودشفقتی, مدیریت عملکرد خانوادگی, پرستار

نویسندگان مقاله فروغ حاجیان |
مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

نرگس صادقی |
مرکز تحقیقات سلامت جامعه، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران

مریم مقیمیان |
مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_3055_69523ffa3970dc9842947f4cef43402e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات