این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
دانشور پزشکی
، جلد ۲۸، شماره ۱، صفحات ۱۲-۲۳
عنوان فارسی
ارتباط تعهد به فعالیت بدنی، شایستگی حرکتی ادراک شده و اختلال اضطراب فراگیر در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: مطالعات نشان داده است که سطح فعالیت بدنی و شایستگی حرکتی با متغیرهای روان شناختی مانند اضطراب ارتباط دارد. هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط تعهد به فعالیت بدنی، شایستگی حرکتی ادراک شده و اختلال اضطراب فراگیر در نوجوانان بود. مواد و روش ها: روش این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع راهنمایی استان مرکزی بود. نمونه آماری شامل 150 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر اراک بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان پرسشنامه شایستگی حرکتی نوجوانان، مقیاس تعهد به فعالیت بدنی نوجوانان و پرسشنامه اضطراب فراگیر را تکمیل نمودند. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره انجام شد. نتایج: نتایج همبستگی پیرسون نشان داد که بین تعهد به فعالیت بدنی و شایستگی حرکتی ادراک شده ارتباط مستقیم و معناداری وجود دارد (05/0>P < /span>)؛ اما بین این متغیرها و اختلال اضطراب فراگیر در نوجوانان همبستگی معکوس و معناداری وجود دارد (05/0>P < /span>). همچنین نتایج رگرسیون چندمتغیره نشان داد که میتوان بر اساس متغیرهای تعهد به فعالیت بدنی و شایستگی حرکتی ادراک شده بهصورت معناداری اختلال اضطراب فراگیر را در نوجوانان پیشبینی نمود. نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که افزایش در تعهد به فعالیت بدنی و شایستگی حرکتی با کاهش اختلال اضطراب فراگیر در نوجوانان همراه است. بنابراین برای پیشگیری از اختلال اضطراب فراگیر تشویق و برنامه ریزی جهت انجام و تداوم فعالیت های بدنی و افزایش شایستگی حرکتی ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال اضطراب فراگیر، تعهد به فعالیت بدنی، شایستگی حرکتی ادراک شده، نوجوانان،
عنوان انگلیسی
The relationship between commitment to physical activity, perceived motor competence, and generalized anxiety disorder in adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Studies have shown that physical activity levels and motor competency are associated with psychological variables such as anxiety. The purpose of this study was to investigate the relationship between commitments to physical activity, perceived motor competence and generalized anxiety disorder in adolescents. Materials and Methods: The method of this study was descriptive-correlational and the statistical population consisted of all female students of guidance school in Markazi province. The statistical sample consisted of 150 female students of guidance schools in Arak who were selected by the convenience sampling method. Participants completed the adolescent motor competence questionnaire, commitment to physical activity scale, and generalized anxiety disorder questionnaire. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and multivariate regression. Results: Pearson correlation results showed that there was a direct and significant relationship between commitment to physical activity and perceived motor competence (P < 0.05). However, there was a significant negative correlation between these variables and generalized anxiety disorder in adolescents (P < 0.05). Also, the results of the multivariate regression showed that based on the variables of commitment to physical activity and perceived motor competency, anxiety disorder in adolescents can be significantly predicted. Conclusion: Based on the findings of this study, it can be concluded that an increase in commitment to physical activity and motor competence is associated with a decrease in generalized anxiety disorder in adolescents. Therefore, encouraging and planning for performing and maintaining physical activity and increasing motor competency is necessary to prevent generalized anxiety disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اختلال اضطراب فراگیر, تعهد به فعالیت بدنی, شایستگی حرکتی ادراک شده, نوجوانان
نویسندگان مقاله
جلیل مرادی |
گروه رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
تورج سپهوند |
گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران
نشانی اینترنتی
http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1897_9917c4f05cfc64f86dbec521f95a1f8f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات