این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانشور پزشکی، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۹-۱۸

عنوان فارسی بررسی میزان رضایتمندی بیماران مراجعه کننده به درمانگاه دندانپزشکی شهید منتظری در سال ۱۳۹۷
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: رضایتمندی بیماران مراجعه‌کننده، تأثیر زیادی برافزایش کیفیت خدمات و افزایش بیماران دارد و باعث ارتقای کلی سطح مرکز درمانی می‌شود. این پژوهش باهدف بررسی میزان رضایت‌مندی بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه دندان‌پزشکی شهید منتظری انجام‌شده است. مواد و روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی بر روی 450 بیمار از 9 بخش درمانی تشخیص، رادیولوژی، پروتز، ترمیمی، اندودنتیکس، پریودنتیکس، ارتودنسی، جراحی و ایمپلنت انجام شد. بیماران مراجعه‌کننده به این مرکز درمانی به پرسش‌نامه محقق ساخته که شامل دو بخش بود پاسخ دادند. بخش اول سؤالات دموگرافیک و بخش دوم پرسش‌نامه 24 سؤالی در دو حیطه کلینیکی و غیر کلینیکی بود. نتایج: میانگین رضایتمندی بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه دندان‌پزشکی شهید منتظری عدد 3 از امتیاز 5 به دست آمد که بیانگر رضایت بیماران است. بیش‌ترین میزان رضایت از بخش ارتودنسی است و بیماران در حوزه غیر کلینیکی بیش‌ترین میزان رضایت را در مورد محیط فیزیکی از بهداشت سالن انتظار، در بخش اداری از برخورد کارمندان صندوق، در حیطه تسهیلات رضایت از تابلوهای راهنما داشتند. همچنین در حیطه کلینیکی بیش‌ترین میزان رضایت مربوط به برخورد دندان‌پزشکان بود. نتیجه‌گیری: طبق این پژوهش رضایتمندی بیماران مراجعه‌کننده به درمانگاه دندان‌پزشکی شهید منتظری در حد مطلوب است. رفع نارضایتی‌های بیماران منجر به ارائه خدمات بهتر و باکیفیت‌تر می‌شود که درنتیجه باعث جذب بیشتر بیماران و فعالیت بهتر مجموعه می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رضایت‌مندی، بیماران، درمانگاه شهید منتظری، دانشگاه شاهد،

عنوان انگلیسی Determination of patients’ satisfaction referring to Shahid Montazeri dental clinic in 2018
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Satisfaction of patients has a major effect on improving the quality of services in dental clinics. This study was conducted to evaluate the satisfaction rate of patients referred to the Montazeri dental clinic. Materials and Methods: This cross-sectional study was performed on 450 patients from 9 departments of Diagnostic, Radiology, Prosthetics, Restorative, Endodontics, Periodontology, Orthodontics, Surgery and Implant of Montazeri Denal clinic. Patients referred to the health center responded to a researcher-made questionnaire containing two parts. The first part was demographic questions and the second part of the questionnaire was 24 questions in two clinical and non-clinical areas. Results: The average satisfaction of patients was 3 out of 5 points, indicating the high level of satisfaction. The highest level of satisfaction was obtained from the orthodontic department. The highest satisfaction rate in non-clinical section was observed from the waiting room hygiene (physical environment), from the accountants (administrative section) and from the guide panels (facility section). In the clinical area, the highest level of satisfaction was related to the attitude of dentists. Conclusion: Satisfaction of patients referred to the Montazeri Dental clinic is desirable. Eliminating patient dissatisfaction improves the quality of dental services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رضایت‌مندی, بیماران, درمانگاه شهید منتظری, دانشگاه شاهد

نویسندگان مقاله زینب قلعه |
دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

سید محمدرضا حکیمانه |
گروه پروتزهای دندانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

سید شجاع الدین شایق |
گروه پروتزهای دندانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران

رقیه حجتی |
دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1867_5294ec5b82981040edc11ffef9df8d7f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات