این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانشور پزشکی، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی تمایز دانشجویان دارای اهمال‌کاری تحصیلی و دانشجویان عادی بر اساس اعتیاد به اینترنت
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: رایانه و اینترنت ابزار ضروری زندگی مسبب تسهیل زندگی مردم امروز است که خطرات جدیدی را به وجود آورده است که یکی از این خطرات می­تواند ایجاد اهمال­کاری تحصیلی در دانشجویان باشد. هدف پژوهش حاضر تمایز دانشجویان دارای اهمال­کاری تحصیلی و دانشجویان عادی بر اساس اعتیاد به اینترنت است. مواد و روش­ها: روش پژوهش توصیفی از نوع علی- مقایسه­ای است. جامعه آماری شامل دانشجویان خوابگاهی مشغول به تحصیل در دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 95-1394 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 200 نفر از آن‌ها با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسش‌نامه‌های اهمال‌کاری سولمون و راثبلوم و اعتیاد به اینترنت یانگ استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از آزمون‌های آماری تحلیل خوشه­ای و تجزیه تابع تشخیص مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. نتایج: نتایج تحلیل خوشه­ای نشان داد که نخستین خوشه تشخیص دانشجویانی با مقادیر بالای ارزش‌گذاری آمادگی برای امتحان، آماده کردن تکالیف، آمادگی برای مقاله­ها و اعتیاد به اینترنت که خوشه دانشجویان با اهمال­کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت بالا نامیده شد، خوشه دوم شامل دانش‌آموزانی با مقادیر پایین‌تر ارزش‌گذاری آمادگی برای امتحان، آماده کردن تکالیف، آمادگی برای مقاله‌ها و اعتیاد به اینترنت که خوشه دانشجویان با اهمال­کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت پایین نامیده شد. نتایج تابع تشخیص نشان داد که 81 نفر (9/77 درصد) دانشجویان دارای اهمال‌کاری تحصیلی و 59 نفر (5/61 درصد) دانشجویان عادی به‌طور صحیح تشخیص داده شدند. نتیجه‌گیری: اهمال‌کاری تحصیلی و اعتیاد به اینترنت از عوامل مهمی هستند که باید در آموزش، تعلیم و تربیت دانشجویان در نظر گرفته شوند و با آموزش‌های مناسب مدیریت زمان و استفاده مفید از اینترنت را آموزش دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اهمال‌کاری تحصیلی، اعتیاد به اینترنت، تحلیل خوشه‌ای،

عنوان انگلیسی Discrimination between normal and educational procrastination students based on internet addiction
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Computer and internet tools are necessary to facilitate the living of people today that had created risks. One of these risks can develop in the students' educational procrastination. This study aimed to discriminate normal students from those with educational procrastination based on internet addiction. Materials and Methods: The research method of this study was causal-comparative. The population consisted of dormitory students studying at universities of Azerbaijan in the academic years 2015-2016 who according to Morgan table, 200 of them were selected by multi-stage cluster sampling. Data were collected from questionnaires for procrastination Solomon and Rasblvm and internet addiction. Data using cluster analysis and discriminant analysis were analyzed. Results: The results showed that the detection of the first cluster of students with high levels of valuation prepared for the exam, preparing assignments, preparation for addiction to internet articles that clustering students with high academic procrastination and called internet addiction. The second cluster includes students with lower levels of valuation prepared for the exam, preparing assignments, preparation for addiction to internet articles that clusters of students with low academic procrastination was called internet addiction. Detection function results showed that 81 cases (77.9%) of students with academic procrastination and 59 cases (61.5 percent) were diagnosed correctly as ordinary students. Conclusion: Educational procrastination and internet addiction are important factors that should be education; education students are considered with proper education and teach time management and effective use of the internet.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اهمال‌کاری تحصیلی, اعتیاد به اینترنت, تحلیل خوشه‌ای

نویسندگان مقاله آرش شهبازیان |
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران

جعفر بهادری خسروشاهی |
گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران


نشانی اینترنتی http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1796_2f34e69275985ca8ef1c1517528acdb9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات