این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دانشور پزشکی
، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۳۱-۴۴
عنوان فارسی
اثربخشی مداخله آموزشیِ شناختی کامپیوتری، در بهبود و ارتقاء حافظه،توجه و کارکردهای اجرایی در فرزندان جانبازان در حال تحصیل در دانشگاه شاهد
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: کارکردهای اجرایی، توجه و حافظه، نقش مهمی در یادگیری، پیشرفت و موفقیت تحصیلی و شغلی ایفا میکنند. مطالعات نشان داده است، تمرینات شناختی کامپیوتری در ارتقاء کارکردهای اجرایی، توجه و حافظه مؤثر هستند. هدف اصلی پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی مداخله آموزشی شناختی کامپیوتری بر حافظه، ابعاد توجه و کارکردهای اجرایی در فرزندانِ جانبازان در حال تحصیل در دانشگاه شاهد بود. مواد و روشها: طرح مطالعه حاضر از نوع طرحهای نیمه آزمایشی، با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. 22 نفر از دانشجویان دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد به شیوه نمونه در دسترس انتخاب و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در پیشآزمون، آزمونهای IVA، CORSI و AHA بر روی آزمودنیها اجرا شد، سپس برنامه تمرین شناختی کامپیوتری (کاپیتان لاگ) برای گروه آزمایش اجرا شد. بعد از مداخله و در پسآزمون IVA، CORSI و AHA مجدداً انجام شدند. نتایج: یافتههای حاصل از مطالعه نشاندهنده تفاوت معنیدار در میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در گروه آزمایش بود. نتایج تحلیل مانکوا نشان داد کاپیتان لاگ میتواند در بهبود حافظه و ابعاد کارکردهای اجرایی و توجه مؤثر باشد (01/0P). نتیجهگیری: یافتههای حاصل از پژوهش حاضر نشان داد تمرینات شناختی کامپیوتری میتوانند موجب بهبود و ارتقاء حافظه، کارکردهای اجرایی و ابعاد توجه گردند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
توجه، حافظه، کارکردهای اجرایی، تمرین شناختی کامپیوتری،
عنوان انگلیسی
Effectiveness of the computer-based cognitive training intervention on improvement of memory, attention and executive functions in veteranâs children studying at the University of Shahed
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Executive Functions, Memory and Attention has important roles in Learning, achievement and academic and job success. Studies have shown that computerized cognitive training in improving executive function, attention and memory are effective. The main purpose of this study was to determine effectiveness of computerized cognitive training on EF, memory and attention aspects in children of veterans were studying at university of Shahed. Materials and Methods: The design of this study was Quasi-experimental design with pre-posttest with a control group. 22 students from medical faculty of Shahed University was selected convenience sampling method and randomly allocated into two groups of experimental and control group. In pre-test IVA, CORSI and AHA tests, administrated for subjects, then computerized cognitive training program (Captain’s Log) was conducted in experimental group. After the intervention, in post-test IVA, CORSI and AHA administrated again. Results: the results from the study showed significant differences in the mean scores of pre-test and post-test in the experimental group. The Mancova analysis showed that captain’s log can effective in improving Memory, executive function and attention domains (p< 0.01), however, Mancova analysis indicated that this practice cannot be effective for visual and auditory divided attention and executive control (p>0.05). Conclusion: the results of this study showed that computerized cognitive training could improve and enhance memory, EF and attention domains.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
توجه, حافظه, کارکردهای اجرایی, تمرین شناختی کامپیوتری
نویسندگان مقاله
غلامحسین قائدی |
مرکز تحقیقات نوروفیزیولوژی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
محسن خلیلی |
مرکز تحقیقات نوروفیزیولوژی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
سیامک افشین مجد |
مرکز تحقیقات نوروفیزیولوژی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
بتول رحمتی |
مرکز تحقیقات نوروفیزیولوژی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
منیژه کرمی |
مرکز تحقیقات نوروفیزیولوژی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1800_2b1e35253f179916349732b326b5b858.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات