این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دانشور پزشکی
، جلد ۲۵، شماره ۴، صفحات ۴۵-۵۲
عنوان فارسی
مقایسه تطبیقی رفتارهای پرخطر و افکار خودکشی در دانشجویان با و بدون علائم اختلال نقص توجه- بیشفعالی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: اختلال نقص توجه-بیش فعالی در بزرگسالان بهعنوان یک اختلال مهم، روز به روز بیشتر شناخته میشود، بااینحال پیامدهای آن در دانشـجویان کمـتر مـورد توجه قرارگرفته است، هدف این پژوهش بررسی رفتارهای پرخطر و افکار خودکشی در دانشجویان با نشانه های اختلال نقص توجه-بیش فعالی است. مواد و روشها: این پژوهش از نوع پسرویدادی[1] است و جامعه آماری آن شامل دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 94-95 است. از این تعداد، 300 دانشجو بهعنوان نمونه بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و پس از دریافت رضایت مبنی بر شرکت در مطالعه، پرسشنامه تشخیصی نقص توجه-بیش فعالی بزرگسالان کانرز را تکمیل نمودند. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آزمون آماری t مستقل استفاده شد. نتایج: یافتههای بهدستآمده نشان میدهد دانشجویان با نشانه های اختلال نقص توجه-بیش فعالی در مقایسه با دانشجویان بدون نشانگان این اختلال، بهطور معنیداری رفتارهای پرخطر (0.05P<) و افکار خودکشی (0.05P<) بیشتری گزارش میکنند. نتیجه گیری: با توجه به بالا بودن افکار خودکشی و رفتارهای پرخطر در بزرگسالان دارای نشانه های اختلال نقص توجه -بیش فعالی، توجه به غربالگری، شناسایی و درمان این دانشجویان ضروری به نظر میرسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال نقص توجه-بیشفعالی، افکار خودکشی، رفتارهای پرخطر، دانشجویان،
عنوان انگلیسی
Comparison of risk behaviors and suicidal thoughts in students with and without ADHD symptom
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Adult ADHD as an important disorder is increasingly known, however, little attention has taken for its side effects on students. The aim of this study was to investigate risk behaviors and suicidal ideas in students with ADHD symptom. Materials and Methods: The study method was causal-comparative and study population included Shahid Beheshti University students in the academic year 94-95. Of this population, 300 students were selected by convenience sampling and then received satisfactory explanations for participate in this study and completed Conner’s Adult Attention Deficit Hyperactivity diagnostic questionnaires. To analyze the data, independent t-test was used. Results: Findings showed that students with ADHD symptoms as compared to students without ADHD, significantly report risk behaviors (p< 0.05) and suicidal thoughts (p< 0.05) at a higher rate. Conclusion: Due to the high suicidal thoughts and risk behaviors in students with attention deficit-hyperactivity disorder, according to the screening, diagnosis and treatment of these students seems necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اختلال نقص توجه-بیشفعالی, افکار خودکشی, رفتارهای پرخطر, دانشجویان
نویسندگان مقاله
سیما فردوسی |
گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
اسماعیل شیری |
گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
بیتا شلانی |
گروه روانشناسی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
سعید صادقی |
گروه روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1801_6a81a05cef3ea0f9dac7f79911c98cdf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات