این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانشور پزشکی، جلد ۲۵، شماره ۳، صفحات ۶۷-۷۲

عنوان فارسی ‌‌بررسی سطح آنتی‌بادی ضدویروس هپاتیتB (Anti HBs) با روش کمیلومینسانس در دانش‌آموزان ۱۰ تا ۱۸ سالۀ سالم شمال شرق ایران
چکیده فارسی مقاله  مقدمه و هدف: یکی از عفونت‌‌‌‌های شایع و مهم در جهان، آلودگی با ویروس هپاتیت Bمی‌باشد. بهترین روش پیشگیری از این عفونت تجویز واکسن است. هدف از این پژوهش تعیین سطحAnti-HBs در دانش‌آموزان 10 تا 18 سالۀ سالم در استان‌‌‌‌های‌ خراسان رضوی و خراسان شمالی و خراسان جنوبی جهت تعیین نیاز به دوز یادآور در این افراد است. مواد و روش‌ها: در این مطالعۀ توصیفی و تحلیلی 565 نمونۀ سرم جمع‌آوری‌شده به‌روش تصادفی خوشه‌ای، از استان‌ خراسان رضوی و خراسان شمالی و خراسان جنوبی همراه با اطلاعات دموگرافیک جهت بررسی تیتر anti –HBs با روش کمیلومینسانس موردبررسی قرار گرفت. در انتها، یافته‌ها با استفاده از آزمون‌های آماریχ 2 و T testتجزیه‌وتحلیل شد. نتایج: یافته‌‌‌‌ها نشان داد که در استان خراسان رضوی 6/20درصد، در استان خراسان شمالی 1/20درصد و در استان خراسان جنوبی4/22درصد افراد موردمطالعه دارای تیتر مصونیت‌بخش آنتی‌بادی (IU/L10 <) بودند و تفاوت در سه استان معنی‌دار نبود. به‌طور میانگین 85/79درصد افراد، فاقد تیتر آنتی‌بادی مصونیت‌بخش بودند. از لحاظ آماری ارتباط معنی‌دار بین جنس و تیتر آنتی‌بادی مشاهده نشد. درصد افراد مصون در مقاطع مختلف تحصیلی و شهری یا روستایی، تفاوت معنی‌‌‌داری نداشت. بیشترین درصد افراد با سطح آنتی‌بادی مناسب در دانش‌آموزان ده‌ساله (‌3/33 درصد) و کمترین میزان در نوجوانان هجده‌ساله ‌(4/15درصد) مشاهده شد. نتیجه‌گیری: با توجه به کاهش درصد تیتر anti HBs، با گذشت زمان پس از واکسیناسیون، تیتر آنتی‌بادی باید در این گروه سنی به‌طور منظم ارزیابی شود. همچنین، آگاهی دانش‌آموزان و والدین درخصوص تزریق دوز یادآور، ضروری به‌نظر می‌رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هپاتیت B، تیترAnti-HBs، واکسیناسیون،

عنوان انگلیسی Evaluation of HBs antibody titer of 10-18 years healthy students in Northeast of Iran by chemiluminescence assay
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objective: Hepatite B is one of the most important infection in the world. The best way to prevent hepatitis B infection is by getting the hepatitis B vaccine. The aim of this study was to evaluate level of HBs antibody titer of 10-18 years healthy students in Razavi Khorasan, North Khorasan and South Khorasan. Materials and Methods: This study was a descriptive analytic research that was performed on 565 serum samples that were collected from 10-18 years healthy students with demographic information in Razavi Khorasan, North Khorasan and South Khorasan. HBs Ab titers were measured with immunochemiluminescence assay. Data were analyzed using Chi-Square and t test. Results: Out of 565 students, 20.6% in Razavi Khorasan , 20.1% in North Khorasan and 22.4% in South Khorasan had antibody in protective range (>10 IU/L). In addition, 79.85% of students were non-immune. There was no significant difference in antibody among level of education, and urban and rural location. The relationship between sex and titer of anti HBs was not statistically significant. The highest percentage of students with protective antibody was observed in 10 years old students (33.3%) and there was the lowest level of protective antibody in 18 years old (15.4%). Conclusion: HBs Ab titer of students should be regularly evaluated because HBsAb level decreases after certain periods as age advances. Awareness of students about injection of booster dose of hepatitis-B vaccine is required. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هپاتیت B, تیترAnti-HBs, واکسیناسیون

نویسندگان مقاله بهناز قره گزلو |
مربی گروه علوم‌آزمایشگاهی، دانشکدۀ پیراپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران

مژگان عشاقی |
استادیار گروه علوم‌آزمایشگاهی، دانشکدۀ پیراپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران

محمدجواد غروی |
استاد گروه علوم‌آزمایشگاهی، دانشکدۀ پیراپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران

عبدالحسین ناصری |
مربی گروه علوم‌آزمایشگاهی، دانشکدۀ پیراپزشکی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1793_184898af3615923858d66591082e5c70.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات