این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دانشور پزشکی
، جلد ۲۴، شماره ۵، صفحات ۶۳-۷۰
عنوان فارسی
بررسی رضایتمندی بیماران از خدمات بهداشتیدرمانی بخش اورژانس
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: رضایتمندی بیماران از نحوۀ ارائۀ خدمات درمانی در بخش اورژانس، بهعنوان خط اول سرویسهای خدمات بیمارستانی، باتوجهبه شرایط حاد بیمار و نجات جان وی و شرایط روحی اطرافیان باید در اولویت قرار داشته باشد. مطالعات اندکی در زمینۀ عوامل مرتبط با رضایتمندی از خدمات اورژانس در داخل کشور انجام شده است. مطالعۀ حاضر، با هدف بررسی رضایتمندی مراجعین از نحوۀ ارائۀ خدمات در یکی از بخشهای اورژانس (بیمارستان شهید مصطفی خمینی) انجام شد. مواد و روشها: در مطالعۀ توصیفیمقطعی حاضر، رضایتمندی 400 بیمار از نحوۀ ارائۀ خدمات اورژانس در بیمارستان شهید مصطفی خمینی در سال 1391 مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات بهوسیلۀ پرسشنامهای که سطح رضایت بیماران مراجعهکننده را درمورد خدمات بهداشتیدرمانی ارزیابی میکرد، جمعآوری شد. پاسخها در مقیاس لیکرت (عالی، بسیار خوب، خوب، متوسط و بد) طراحی گردید. نتایج: در این مطالعه، میزان رضایت بیماران از پزشکان، پرستاران، ارائۀ خدمات پرستاری، نحوۀ رفتار و برخورد کادر پرستاری، برخورد دلسوزانۀ کادر پرستاری، برخورد دلسوزانۀ کادر پزشکی، رعایت موازین شرعی، عدم حضور غیرضروری کارکنان مرد بر بالین زن و برعکس و پوشاندن نواحی غیرضروری بدن هنگام معاینه در 100درصد بیماران، متوسط رو به بالا گزارش شد و هیچیک از بیماران رضایت خود را در این موارد بد گزارش ننموده بودند. میزان هزینۀ دریافتی، وسایل رفاهی و امکانات موجود، نحوۀ رفتار و برخورد کارکنان پذیرش، کادر آزمایشگاه، کادر رادیولوژی و دسترسی به امور پاراکلینیکی، کمترین میزان رضایتمندی بیماران را در میان بخشهای مختلف خدمات اورژانس به خود اختصاص داد. نتیجهگیری: یافتههای مطالعۀ حاضر، بیانگر رضایت مطلوب (3/91درصد) دریافتکنندگان خدمات اورژانس بود. اگرچه بیشترین میزان رضایت بیماران به کادر درمانی بازمیگشت، با این وجود، نقطهنظرات بیماران دررابطهبا هزینههای دریافتی، تسهیلات بخش اورژانس نظیر امکانات رفاهی و امور پاراکلینیکی، کمترین میزان رضایتمندی را نشان داد که بهنظر میرسد بهبود وضعیت بیمههای درمانی، فعالکردن مددکاری بیمارستان، تجهیز امکانات رفاهی و تأمین نیروی انسانی متعهد و مجرب، نقاطی است که همچنان بیشترین میزان توجه مدیران و برنامهریزان مرکز اورژانس را میطلبد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بیماران، رضایتمندی، خدمات بهداشتیدرمانی، اورژانس،
عنوان انگلیسی
Patientsâ satisfaction of emergency health care
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: With regard to the conditions of an emergency patient and the fact that a good emergency health care can save a patient’s life, patient satisfaction levels of emergency health care must be prioritized and the emergency room is the frontline of a hospital’s health care. Despite its importance, few studies in context of factors related to patient satisfaction have been carried out in Iran. The current study has been done with the objective of measuring the level of satisfaction in an emergency health care (in Mostafa Khomeini hospital). Materials and Methods: In this descriptive-analytical study, the satisfaction level of 400 patients with emergency health care was investigated. The patients took part in the study voluntarily. The information was gathered using questionnaires that evaluated the patient’s level of satisfaction. The answers were designed in conformity with Likert scale (great, very good, good, moderate, and bad). This study was approved in Medical Ethics Group and Research Council of Shahed University. Results: In the current study, the patients’ level of satisfaction with the doctors, nurses, nursing services, nursing staff’s attitude, medical staff’s caring attitude, concordance with religious standards, prevention of unnecessary presence of male staff in female patient’s room and also covering the unnecessary parts of a female patient during the examination was reported above average in 100% of the patients and none of the patients evaluated these factors bad. In this study, the amount of costs, comfort care, and the available facilities, the reception staff attitude, laboratory staff, radiology staff and paraclinical services availability were among the least evaluated factors. Conclusion: This study shows a favorable (91.3%) satisfaction in Mostafa Khomeini emergency patients. Medical staff services were evaluated highly satisfactory and the costs, emergency facilities including comfort care and paraclinical services were least evaluated. It seems that improving health insurance conditions, hospital social work, equipping hospitals with comfort care and providing hospitals with dedicated and experienced human resources are points that require most of the emergency managers’ attention.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بیماران, رضایتمندی, خدمات بهداشتیدرمانی, اورژانس
نویسندگان مقاله
اطهر معین |
دانشیار پوست، گروه اخلاق پزشکی، بیمارستان شهید مصطفی خمینی، دانشکدۀ پزشکی، دانشگاه شاهد
کتایون میرزاخانی |
دانشآموختۀ دانشگاه شاهد، بیمارستان شهید مصطفی خمینی، دانشکدۀ پزشکی، دانشگاه شاهد
نشانی اینترنتی
http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1756_d2685f44723a61e567ee66c9d2c7e277.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات