این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
دانشور پزشکی
، جلد ۲۴، شماره ۴، صفحات ۵۱-۵۸
عنوان فارسی
ارتقای توانمندی در شیردهی در زنان نخستزا: تأثیر آموزش و حمایت خانوادهمحور
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: فاکتورهایی نظیر توانمندی و خودکارآمدی عامل روانشناختی و انگیزشی مهم و قابلتغییری برای تداوم تغذیه با شیر مادر است و انتظار میرود که توانمندسازی باعث بهبود وضعیت شیردهی گردد؛ لذا این کارآزمایی بالینی با هدف ارتقای توانمندی زنان در شیردهی طراحی و اجرا شد. مواد و روشها: در این کارآزمایی بالینی با نمونهگیری در دسترس زنان باردار واجد معیارهای ورود، انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. برای هر زن در گروه مداخله دو جلسۀ دوساعته آموزش شیردهی خانوادهمحور در دوران بارداری و یک جلسه مشاورۀ شیردهی خانوادهمحور در هفتۀ اول بعد از زایمان برگزار شد. گروه کنترل آموزشهای روتین را دریافت کردند. توانمندی مادران در شیردهی با استفاده از پرسشنامۀ محققساخته، دو هفته و دو ماه بعد از زایمان در دو گروه ارزیابی شد. نتایج: در پایان دوماهگی 71 زن در دو گروه کنترل و مداخله (بهترتیب 36 و 35) مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که آموزش و حمایت خانوادهمحور باعث افزایش معنیداری در میانگین نمرۀ توانمندی شیردهی مادران گروه مداخله در دو هفته و دو ماه پس از زایمان نسبت به گروه کنترل میشود. بهعلاوه تغذیۀ انحصاری با شیر مادر در سن دوهفتگی و دوماهگی کودکان گروه مداخله بهطور معنیداری بیشتر از گروه کنترل بود. نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن است آموزش و حمایت خانوادهمحور باعث ارتقای تغذیۀ انحصاری با شیر مادر میشود. پیشنهاد میگردد جهت ارتقای وضعیت شیردهی، آموزش مادران بههمراه خانواده از دوران بارداری شروع گردد. بعد از زایمان مهارتهای شیردهی و حمایت خانواده آموزش داده شود و مشکلات شیردهی با حضور اعضای کلیدی خانواده حل گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش و حمایت خانوادهمحور، توانمندی، شیردهی،
عنوان انگلیسی
Promoting breastfeeding empowerment in primiparus women: effect of family-center education and support
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Mothers’ empowerment and self-efficacy in breastfeeding are key motivational and psychological factor for continuous breastfeeding and expected improve breastfeeding. Therefore, this study was carried out aiming to promote women’s empowerment in breastfeeding. Materials and Methods: In this random clinical trial, pregnant women were gradually selected and randomly put into a control and an intervention group. For the intervention group, two 2-hour educational breastfeeding sessions were held for each pregnant woman along with her key family members and breastfeeding training manual and software were given to them; then mothers and family members attended a breastfeeding counseling session one week after delivery. The control group received routine education. Mothers’ empowerment was assessed by a researcher-made questionnaire two weeks and two months after delivery. Results: 71 women in the control and intervention groups were investigated two months after delivery. Findings showed that family-centered education and support significantly increases the mean score of breastfeeding empowerment in the intervention group at 2 weeks and 2 months after birth as compared to the control group. In addition, exclusive breastfeeding at 2 weeks and 2 months after birth in the intervention group was significantly higher than that of the control group. Conclusion: Results showed that family-centered education and support promote exclusive breastfeeding. For breastfeeding promotion, it is suggested to train mothers and their families during pregnancy and teach breastfeeding skills and family support after delivery and resolve related problems in collaboration with key family members.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش و حمایت خانوادهمحور, توانمندی, شیردهی
نویسندگان مقاله
شهناز کهن |
استادیار، گروه مامایی و بهداشت باروری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
زینب حیدری |
دکترای بهداشت باروری، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
ماهرخ کشوری |
استادیار، مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
امینه دولتی |
کارشناس علوم حوزوی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1746_da8d3cd51a29ee3760e8bf87963fceff.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات