این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دانشور پزشکی
، جلد ۲۳، شماره ۵، صفحات ۵۳-۶۰
عنوان فارسی
بررسی میزان رضایتمندی بیماران مراجعهکننده به دانشکدۀ دندانپزشکی دانشگاه شاهد در سال ۱۳۹۳
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: رضایت بیماران از خدمات دریافتی نقش مهمی در ارتقای کیفیت عملکرد مراکز آموزشیدرمانی دارد. ارزیابی این عملکرد سبب افزایش جذب بیمار و بهبود روند آموزش عملی دانشجویان میشود. این تحقیق با هدف تعیین میزان رضایتمندی از خدمات دندانپزشکی در بیماران مراجعهکننده به کلینیکهای دانشکدۀ دندانپزشکی دانشگاه شاهد در سال 1393 و عوامل مرتبط با آن انجام شد. مواد و روشها: مطالعۀ حاضر بهصورت مقطعی بر روی چهارصد بیمار مراجعهکننده به بخشهای درمانی دانشکدۀ دندانپزشکی دانشگاه شاهد در سال 1393 انجام شد. بیماران مراجعهکننده پرسشنامۀ محققساخته شامل سؤالات دموگرافیک و هفده سؤال مرتبط با هدف در چهار حیطۀ نیروی انسانی، بهداشتی، اداری و تسهیلات را تکمیل کردند. یافتههای بهدستآمده با استفاده از تستهای آماری T-Test و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن آنالیز شدند. نتایج: میانگین نمرۀ رضایتمندی بیماران از خدمات درمانی ارائهشده 62/5±93/44 (از سقف 51) بود. میانگین میزان رضایتمندی بیماران در حیطۀ نیروی انسانی 11/36±26/133 و در حیطههای بهداشت، اداری و تسهیلات بهترتیب 24/123±33 /133، 35/105±33/133 و 70/91±33/133 بود. بیشترین میزان رضایتمندی در حیطۀ نیروی انسانی به طرز برخورد دانشجویان با بیمار، در حیطۀ بهداشت به رعایت کنترل عفونت، در حیطۀ اداری به سرعت تشکیل پرونده در بخش و در حیطۀ تسهیلات به هزینۀ دریافتشده جهت درمان تعلق داشت. نتیجهگیری: یافتههای مطالعۀ حاضر نشان داد که میزان رضایتمندی بیماران مراجعهکننده به دانشکدۀ دندانپزشکی دانشگاه شاهد در حد مطلوب قرار دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رضایتمندی بیمار، دانشکدۀ دندانپزشکی، دانشگاه شاهد،
عنوان انگلیسی
Determination of patients' satisfaction referring to Faculty of Dentistry of Shahed University in 2014
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: The satisfaction rate of patients from offered services is the most important basis of improvement in functional qualification of educational-health centers. This improvement increases patient's referral and student education. The study was aimed to evaluate the satisfaction rate of patients referred to Faculty of Dentistry of Shahed University in 2014. Materials and Methods: The study was a cross-sectional project. In this study, 400 patients referred to the Faculty of Dentistry of Shahed University in 2014 completed a self-style questionnaire containing demographic and aimed-related questions in four domains of man power services, hygiene, administrative service and facilities. The findings were analyzed statistically using t-Test, Pearson and Spearman correlations tests. Results: The overall satisfaction score of patients from medical services was 44.39±5.6 (out of 51). The mean satisfaction in man power services, hygiene, administrative service and facilities domains were 133.26±36.11, 133.33±123.24, 133.33±105.35 and 133.33±91.70, respectively. The highest score of man power services domain was related to student’s behavior in respect to patients. The highest score in hygiene, administrative service and facilities domains were obtained from considering the infection control techniques by students, consumed time for medical record completion and treatment charges. Conclusion: Regarding the results of study, patients' satisfaction of Dental Faculty of Shahed University is at a satisfied level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رضایتمندی بیمار, دانشکدۀ دندانپزشکی, دانشگاه شاهد
نویسندگان مقاله
نوشین جلایرنادری |
دانشیار گروه آسیبشناسی فک و دهان، دانشکدۀ دندانپزشکی، دانشگاه شاهد
محمد علیهمتی |
استادیار گروه پروتزهای دندانی، دانشکدۀ دندانپزشکی، دانشگاه شاهد
رقیه حجتی |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی
اکرم حجتی |
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی
نشانی اینترنتی
http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1706_b03c6e279a0addd2915572aa6d0574c1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات