این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دانشور پزشکی
، جلد ۲۱، شماره ۳، صفحات ۵۵-۶۲
عنوان فارسی
تأثیر برنامه آموزشی مدون براساس الگوی کمپ بر مهارت رد دخانیات در نوجوانان پسر
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: شرکتهای چندملیتی دخانیات بهمنظور افزایش مصرف دخانیات در دنیا، روی نوجوانان هدفگذاریکردهاند و مصرف دخانیات بهوسیله نوجوانان بهعنوان یک مشکل بهداشت عمومی در همه نقاط دنیا مطرح است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه آموزشی مدون براساس الگوی کمپ بر مهارت رد دخانیات در نوجوانان پسر شهرستان زرندیه انجامشدهاست. مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی، 150 نوجوان پسر به روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمون و کنترل تقسیمشدند (75 نفر در هر گروه). ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامهای محققساخته بود که روایی و پایایی آن را متخصصان با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ تأییدکردهبودند. پس از جمعآوری اطلاعات، برنامه آموزشی براساس الگوی کمپ طراحی و برای گروه آزمون انجام و بعد از گذشت شش ماه اطلاعات، دوباره گردآوری و با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه 16 تجزیهوتحلیلشدند. یافتهها: پیش از آموزش، میانگین نمرات دو گروه از نظر سطح آگاهی، منافع و تهدید درکشده، مهارت رد دخانیات و میزان مصرف دخانیات تفاوت معنیداری نداشتند؛ پس از آموزش، میانگین نمرات تمام متغیرهای بالا در گروه آزمون بهطور معنیدار افزایش و میزان مصرف سیگار نیز بهطور معنیدار (از 17 درصد پیش از آموزش به 8 درصد) پس از آموزش کاهشیافت (001/0P < ). نتیجهگیری: آموزش طراحیشده براساس مدل کمپ در ارتقای مهارت رد دخانیات و کاهش مصرف دخانیات در نوجوانان مؤثر بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، دخانیات، نوجوان،
عنوان انگلیسی
The effect of an educational program based on Kemp model on smoking refusal ability in the male adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: The multinational tobacco industry has made targeting of youth for increased tobacco use a priority, and adolescent smoking remains an important public health issue around the world. The purpose of this paper was to evaluate the impact of training programs based on Kemp model on smoking refusal ability in the male adolescents. Materials and Methods: The present study was a Quasi-experimental study that carried out on 150 male adolescent students (high school) that were randomly selected and assigned to case (n=75) and control (n=75) groups. The sampling method was multi-stage Sampling. Data collection tool that was a questionnaire that its validity and reliability confirmed by experts and Cornbrash’s alpha coefficient. After primary data collection, educational intervention was performed and 6 months later data was collected again and analyzed in SPSS16 software using descriptive and analytical statistics. Results: Before intervention, the mean scores of knowledge, perceived benefits and threat, smoking refusal ability and tobacco use were not significantly different in two studied groups. After intervention, mean score of all mentioned variables increased significantly in case group but it was not different in control group. Also, cigarette smoking rate decreased significantly among the intervention group after intervention (p < 0.001) (before intervention 17%, after intervention 8% in the case group). Conclusion: This study showed that training based on Kemp < /span> model was useful in promotion of smoking refusal ability and decreased the tobacco use in the male adolescents.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش, دخانیات, نوجوان
نویسندگان مقاله
محمود کریمی |
دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
شمسالدین نیکنامی |
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
علیرضا حیدرنیا |
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
ابراهیم حاجیزاده |
گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس
نشانی اینترنتی
http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1583_201d6497590426bb6742604af884deb1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات