این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانشور پزشکی، جلد ۲۱، شماره ۲، صفحات ۱۱-۲۲

عنوان فارسی بررسی عوامل مرتبط با رفتار پیشگیری از هپاتیتB در دختران دبیرستانی با استفاده از الگوی اعتقاد بهداشتی
چکیده فارسی مقاله  مقدمه و هدف:­ پیشگیری از هپاتیت B در زنان جوان اهمیت بالایی دارد، زیرا بیماری از مادر به نوزاد منتقل­می­شود. مطالعه حاضر با هدف تعیین عوامل مرتبط با رفتارهای پیشگیری از هپاتیتB در ­دختران دبیرستانی­ شهر اراک در سال تحصیلی 1385-1384 انجام­شده­است. مواد و روش‌ها: این پژوهش توصیفی-تحلیلی به ­روش مقطعی ­در­5­ دبیرستان دخترانه شهر اراک انجام­شد. درمجموع، 590 دانش­آموز­ پایه اول و دوم موافق شرکت در­ مطالعه، به­صورت خوشه­ای به مطالعه وارد شدند و هیچ یک از مطالعه خارج نشدند. داده­ها با پرسش­نامه­ای شامل سازه­های شدت درک­شده (15 گزینه)، حساسیت درک­شده (8 گزینه)، موانع و منافع درک­شده (7 گزینه)، قصد رفتاری (10 گزینه)، خودکارآمدی (2 گزینه) جمع‌آوری­شد. نتایج: میانگین سنی دانش­آموزان مورد مطالعه 72/0 ± 27/16بود. تنها 6/0 درصد دانش­آموزان سه نوبت واکسن هپاتیتB را دریافت­کرده و بیش از یک­چهارم آنها (1/28 درصد)، پیش­تر در هنگام مراجعه به آرایشگاه هیچ­گاه از وسایل شخصی استفاده­نکرده­بودند. سازه‌های موانع درک­شده (001/0= P < /span>)، حساسیت درک­شده (022/0= P < /span>) و خودکارآمدی، (001/0= P < /span>) با رفتار پیشگیری از هپاتیت B ارتباط دارند. موانع درک­شده (60/0±76/3) بیشترین و خودکارآمدی (87/0± 13/2) کمترین نمره را به خود اختصاص­داده­اند. نتیجه‌گیری: با توجه به پایین­بودن رفتارهای پیشگیری­کننده از هپاتیتB و اینکه رفتارهای پیشگیری با سازه‌های موانع درک­شده، حساسیت درک و خودکارآمدی مرتبط هستند، برای بهبود این وضعیت بایستی دختران نوجوان را نسبت­به موانع واقعی پیشگیری از این بیماری واقف­کرد و با روش‌های مناسب زمینه را برای درک حساسیت نسبت­به بیماری و نیز ارتقای خودکارآمدی آنها فراهم­کرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانش‌آموزان دختر، هپاتیت B، الگوی اعتقاد بهداشتی، اراک،

عنوان انگلیسی Factors associated with preventive behaviors of hepatitis B among high school girls using the health belief model
چکیده انگلیسی مقاله  Background and Objective: Hepatitis B prevention is­ a very important issue in the young women, since it can transfer from mother to infant. This study was aimed to determine factors associated with preventive behaviors of hepatitis B among the high school girls during the academic year 2005-2006 in the Arak, Iran. Materials and Methods: This cross-sectional study was performed in five high schools in the Arak city. A total of 590 students from the first and second grades, who agreed to take part in the study, enrolled using a cluster sampling method. The data were collected by a questionnaire, including constructs of perceived severity (15 items), perceived susceptibility (eight items), perceived barriers and benefits (seven items), behavioral intention (10 items), and self-efficiency (two items). Results: The results showed that the mean age of students was 16.27 ± 0.72 years. Only 5.4% of students had received the hepatitis B vaccination in three intervals and more than one quarter (28.1%) of them were never used their personal equipment when they have gone to the barber salon. The constructs of perceived barriers (p=0.001), perceived susceptibility (p=0.022) and self-efficacy (p=0.001) were significantly associated with preventive behaviors of hepatitis B. The perceived barriers (3.76±0.60) had the maximum score, while self-efficacy (2.13± 0.87) had the minimum score. Conclusion: Due to the low range of preventive behaviors of hepatitis B and since these behaviors were associated with constructs of perceived barriers, perceived susceptibility and self-efficacy, adult girls must know about real preventive barriers of this disease and suitable ways have to be prepared to perceive the susceptibility of this disease and developing of self-efficiency.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دانش‌آموزان دختر, هپاتیت B, الگوی اعتقاد بهداشتی, اراک

نویسندگان مقاله رضوان یزدانی |
دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

فرشته زمانی علویجه |
گروه بهداشت عمومی، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

میترا خیریت |
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

امیر شفیعی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنجان

محمد ارجمندزادگان |
دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اراک


نشانی اینترنتی http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1570_dd08830c6e42cb101d42e90e36510441.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات