این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانشور پزشکی، جلد ۲۰، شماره ۶، صفحات ۷۱-۸۵

عنوان فارسی بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی و رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندان در مادران باردار
چکیده فارسی مقاله  مقدمه و هدف: بهداشت دهان و دندان یکی از مهم ترین شاخه های بهداشت عمومی به شمار می رود لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر مداخله آموزشی بر آگاهی و رفتارهای پیشگیری کننده از پوسیدگی دندانها در مادران باردار شهر اراک صورت پذیرفته است. مواد و روش‌ها: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 130 نفر از مادران باردار مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر اراک شرکت داشتند. روش نمونه گیری به صورت چند مرحله ای بود. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه پایا و روا شامل آگاهی، عملکرد، مراقبتهای بهداشت دهان و دندان و چک لیست ثبت شاخص DMFT و شاخص پلاک دندانی (PI) بوده است. گروه مورد به مدت دو ماه برنامه آموزشی دریافت کردند 3 ماه بعد از مداخله آموزشی هر دو گروه شاهد و مورد پرسشنامه مربوطه را تکمیل و معاینات دهان و دندان انجام شده است. یافته‌ها: میانگین سن مادران باردار در گروه مورد و شاهد به ترتیب5/3±1/27 و 3/4± 8/29 سال و میانگین DMFT به ترتیب 2/2±8/5 و 8/1±3/5 بود. بین میانگین نمره مربوط آگاهی، عملکرد و شاخص پلاک دندانی در گروه مورد در قبل و بعد از مداخله آموزشی اختلاف معنی داری مشاهده شد (05/0>p < /span>) با این وجود بعد از مداخله اختلاف DMFT بین دو گروه معنی دار نبود (05/0). نتیجه‌گیری: تدوین برنامه‌ی آموزش بهداشت دهان و دندان برای مادران باردار بسیار سودمند و اثربخش است. ضمن این که در اجرای این برنامه ها کنترل، پایش و پیگیری آموزشی توصیه می‌شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آگاهی، عملکرد، پوسیدگی دندان، مادران باردار، برنامه آموزشی،

عنوان انگلیسی The effect of educational programs on knowledge and preventive behavior about dental decay in pregnant women in Arak
چکیده انگلیسی مقاله  Background and Objective: Oral health is one of the most of public health issues that requires attention. Pregnant women are at high risk for dental care and need more attention. Therefor, the aim of this study was to assess the effect of educational intervention on knowledge and practice about prevention of dental decay in pregnant women in Arak. Materials and Methods: This study was a quasi-experimental study that was carried out on 130 pregnant women, selected with multi-stage sampling technique from health centers in Arak and divided into case and control groups (each group consisting of 65 women). Inclusion criteria was pregnant women with literacy, inhabitant in Arak city and informed to participation in this study. Data collection was done before intervention with questionnaire that was reliable and validity was based on knowledge, as well as their performance about oral health and a checklist for assessment of DMFT and plaque index (PI). The women of the case group participated in 7 educational sessions during two months of intervention and again three months after، data were recollected and analyzed with descriptive and analytical tests. Results: The mean of age in case and control groups was 27.1±3.5 and 29.8±4.3 years and mean of DMFT was 5.8±2.2 and 5.3±1.8, respectively. Between the mean scores of knowledge, attitude and performance variables before and after intervention, there were a significant difference in the case group as compared to the control group (p < 0.05). There was also no significant relationship between DMFT before and after intervention (p>0.05). Conclusion: Applying education is very effective for developing an educational program for oral health in pregnant women. Besides, such programs and follow up education on controlling and monitoring is highly recommended. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آگاهی, عملکرد, پوسیدگی دندان, مادران باردار, برنامه آموزشی

نویسندگان مقاله محسن شمسی |
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک

علیرضا حیدرنیا |
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس

شمس‌الدین نیکنامی |
گروه آموزش بهداشت، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس

محمود کریمی |
گروه بهداشت عمومی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اراک


نشانی اینترنتی http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1558_532baf262f18b8372dc14798462537ed.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات