این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانشور پزشکی، جلد ۲۰، شماره ۳، صفحات ۱-۱۰

عنوان فارسی بررسی عوامل تأثیر گذار بر فعالیت فیزیکی دانشجویان پزشکی بر اساس الگوی بین نظریه‌ای
چکیده فارسی مقاله  مقدمه و هدف: امروزه، اهمیت فعالیت فیزیکی به­عنوان رفتار ارتقاءدهنده سلامت به­خوبی نشان­داده­شده­است. این مطالعه با هدف تعیین پیش­بینی­کنندگی سازه­های الگوی بین نظریه­ای در اتخاذ رفتارهای منظم فعالیت فیزیکی دانشجویان پزشکی انجام­شده­است. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مقطعی بوده و کلیه دانشجویان پزشکی دانشگاه شاهد در سال 1390به تعداد 307 نفر مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل سئوالات دموگرافیک، سئوالات فعالیت فیزیکی هفتگی و سئوالات فواید و منافع انجام فعالیت فیزیکی بوده است. این مقیاس براساس الگوی بین نظریه ای طراحی شده و دارای روایی و پایایی لازم می باشد. داده ها ی جمع آوری شده با نرم افزار spss نسخه 16 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میانگین سنی افراد شرکت­کننده 28/22 سال با انحراف­معیار 6/2، و 4/69 درصد آنها زن بودند. میانگین انجام فعالیت فیزیکی هفتگی در کل دانشجویان 17/175 دقیقه با انحراف­معیار 04/172 بوده و این مقدار در پسرها، اندکی از دخترها بیشتر بود. برآورد آنالیز رگرسیون بدین معناست که هر نمره افزایش در نمره کل فواید انجام فعالیت فیزیکی به­طور تقریبی، 7 نمره به نمره کل انجام فعالیت فیزیکی اضافه­می­کند؛ همچنین هر نمره افزایش در نمره کل موانع انجام فعالیت فیزیکی به­طور تقریبی، 12 نمره از نمره کل انجام فعالیت فیزیکی می­کاهد. نتیجه­گیری: به­کارگیری سازه­های الگوی بین نظریه­ای به سیاست­گزاران کمک­می­کند که به­منظور افزایش فعالیت فیزیکی در میان دانشجویان باید مداخلاتی بر­اساس این الگوها اعمال­کرد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فعالیت فیزیکی، منافع، موانع، الگوی بین نظریه‌ای، دانشجویان پزشکی،

عنوان انگلیسی Predicting physical activity behavior among Iranian medical college students using the transtheoretical model
چکیده انگلیسی مقاله  Background and Objective: Nowadays, the importance of physical activity as a health promoting behavior has been well documented. The purpose of this study was prediction of transtheorical model (TTM)’s constructs on regular physical activity among medical students. Materials and Methods: This study was a descriptive-analytic research that carried out on 307 medical students at Shahed University using census method in 2011. The instruments of data collection were demographic and standard scale of seven-day physical activity recall (PAR), and benefits scale & barriers scale. The TTM guided instrument development. Collected data was analyzed using SPSS version 16. Results: The findings of descriptive statistics showed that mean age of students was 22.28 years (SD = 2.6) and 69.4% of participants were women. Mean of weekly physical activity in all of the students was 175.17 minutes, SD: 172.04, but in men a little more than women. The finding of analytic statistics showed that regression analysis predict that if 1 score increase to total scores of benefits caused 7 scores in addition to total scores of physical activity and 1 score increase to total scores of barriers caused 12 scores decrease to total scores of physical activity. Conclusion: Those findings and using TTM constructs will help practitioners for intervention and to improve the physical activity among university students. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فعالیت فیزیکی, منافع, موانع, الگوی بین نظریه‌ای, دانشجویان پزشکی

نویسندگان مقاله اشرف پیراسته |
گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد

علی دواتی |
گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد

زهرا جوهری |
گروه بهداشت و پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه شاهد

لاله محمدی |
دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده پزشکی دانشگاه شاهد


نشانی اینترنتی http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1524_dafc05d63be54acd7386de6d31188939.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات