این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دانشور پزشکی
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۵۹-۶۸
عنوان فارسی
ارزشیابی مداخله آموزشی مبتنیبر مدل پرسید پروسید بهمنظور ارتقای سبک زندگی نوجوانان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: نوجوانی دورهای سرنوشتساز است که زمینهساز سبک زندگی در دورانهای بعدی زندگی است. هدف از این مطالعه، ارزیابی تأثیر مداخله آموزشی مبتنیبر مدل پرسید پروسید روی سبک زندگی در میان نمونهای از نوجوانان است. مواد و روشها : یک کارآزمایی شاهد دار گروهی تصادفی برای بررسی تأثیر مداخله آموزشی بر سبک زندگی روی تعداد 365 نوجوان (192 دختر و 173 پسر) تهرانی طراحی شد. از پرسشنامه سبک زندگی نوجوان (ALQ) و پرسشنامه دموگرافیک برای جمعآوری اطلاعات استفادهشد. دادهها در دو مرحله پیش آزمون و دو هفته پس از مداخله با توجه به مدل پرسید پروسید جمعآوریشد. آزمونهای آماری نظیر کای اسکوئر، تی مستقل و تی زوج در قالب نرمافزار SPSS نسخه 17 برای آنالیز اطلاعات بهکاررفتند. نتایج : بهطورکلی، میانگین سنی نوجوانان 74/0 ± 77/15 بود. در فاصله میان پیشآزمون و پسآزمون، افزایش معنیداری در نمره سبک زندگی شرکتکنندگان در مداخله حاصل شد (P < 0.01). میانگین نمره استانداردشده فعالیت فیزیکی در پسران بیشتر از دختران و میانگین نمره استانداردشده حمایت اجتماعی در دختران بیشتر از پسران مشاهدهشد. نتیجهگیری : یافتههای مطالعه نشانمیدهند که مداخله آموزشی مبتنیبر مدل پرسید پروسید تأثیری معنیدار در افزایش بهبود سبک رندگی نوجوانان درپیدارد. با توجه به نتایج بهدستآمده، لزوم آموزش شیوه زندگی سالم در جهت بهبود سبک زندگی سالم در میان نوجوانان با توجه به جنسیت میبایست در دستور کار قرارگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک زندگی، نوجوانان، مدل پرسید پروسید،
عنوان انگلیسی
Evaluation of an educational intervention based on PRECEDE PROCEED model toward lifestyle improvement among adolescents
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Adolescence is a critical period that underlies lifestyle in later periods of life. The aim of this study was evaluation of the impact of a model based intervention on lifestyle among adolescents. Materials and Methods: A group randomized clinical trial for assessing the effect of educational intervention on 365 adolescents (192 females and 173 males) was designed. Adolescent life style questionnaire (ALQ) and a demographic scale were used for data collection. Data were collected before and two weeks after the intervention with regard to PRECEDE PROCEED model. Statistical tests such as Chi 2, independent and paired t-test were used by SPSS software version 17 for data analysis. Results: The mean age of adolescents was 15.77 years (SD = 0.74) years. A significant increment in lifestyle score was obtained between before and after intervention among intervention groups (p < 0.01). The standard mean of physical activity among males and the standard mean of social support among females were higher than the other gender. Conclusion: The findings suggest that an educational intervention based on PRECEDE PROCEED model may be effective for lifestyle improvement among adolescents. In light of these findings, necessity of gender-based healthy life style education among adolescents should be considered further.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سبک زندگی, نوجوانان, مدل پرسید پروسید
نویسندگان مقاله
محسن صفاری |
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیهالله (عج)
نجمهالملوک امینی |
گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت و انستیتیو تحقیقات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
حسن افتخار اردبیلی |
گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت و انستیتیو تحقیقات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
محمود محمودی |
گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت و انستیتیو تحقیقات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
هرمز سنایی نسب |
گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
نشانی اینترنتی
http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1513_4579a078c1d08effba4278a9da774a61.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات