این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دانشور پزشکی
، جلد ۱۹، شماره ۶، صفحات ۱-۱۲
عنوان فارسی
بررسی سواد سلامت زنان باردار زیر پوشش مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: سواد سلامت، ظرفیت کسب، پردازش و درک اطلاعات اساسی و خدمات ضروری برای تصمیمگیریهای مناسب در زمینه سلامت است که عنصری مهم در توانایی یک زن برای شرکت در فعالیتهای ارتقای سلامت و پیشگیری برای خود و کودکانش محسوب میشود. هدف از این مطالعه، بررسی سطح سواد سلامت زنان باردار مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود. روش کار: در مطالعهای مقطعی (cross sectional) از نوع توصیفی- تحلیلی (Descriptive- Analytical)، 240 نفر از زنان باردار مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی با استفاده از پرسشنامه سواد سلامت عملکردی بالغان بررسیشدند. یافتهها: میانگین سنی شرکت کنندگان (1/5±) 7/27 سال و میانگین سالهای تحصیل (3/3 ±)6/10 سال بود. 30 درصد افراد مورد مطالعه، سواد سلامت ناکافی، 6/24 درصد سواد سلامت مرزی و 4/45 درصد سواد سلامت کافی داشتند. سواد سلامت ارتباطی معنیدار با محل دریافت خدمت (47/24 =2
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد سلامت، زنان باردار، آزمون سواد سلامت عملکردی در بالغان،
عنوان انگلیسی
Evaluation of health literacy of pregnant women in urban health centers of Shahid Beheshti Medical University
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Health literacy is “The degree to which individuals have the capacity to obtain, process, and understand basic health information and services needed to make appropriate health decisions”, that is an important element in woman’s ability to engage in health promotion and prevention activities both for herself and her children. The purpose of this study was to investigate the health literacy level of pregnant women in urban health centers of Shahid Beheshti Medical University. Materials and Methods: In a cross-sectional study (a descriptive-analytical one), 240 pregnant women who received prenatal care from health centers were investigated using the test of Functional Health Literacy for adults. Results: The mean age of the sample was 27.7 years (SD=5.1) and the mean age of education was 10.6 years (SD=3.3 range: 1-22). In addition, 30% of participants had low, 24.6% had marginal and 45.4% had adequate health literacy. Health literacy was significantly different by the location of the health centers (x2=24.47, df=6, p < 0.001), age (x2=21.86, df=8, p < 0.005), and education (x2=90.16, df=8, p < 0.001). Based on the multiple regression, health literacy was significantly associated with level of education (t=9.41, p < 0.001), age (t=2.56, p < 0.011), and employment (t=2.01, p < 0.045). Conclusion: This study showed that limited functional health literacy is a widespread problem in pregnant women. Low health literacy may impair a patient’s understanding of health messages and advices, so health providers should use effective educational methods for people who have limited reading and writing abilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سواد سلامت, زنان باردار, آزمون سواد سلامت عملکردی در بالغان
نویسندگان مقاله
شهلا قنبری |
دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
فرشته مجلسی |
گروه آموزش و ارتقای سلامت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
محتشم غفاری |
گروه آموزش بهداشت دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
محمود محمودی مجدآبادی |
گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران
نشانی اینترنتی
http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1497_b713e14ac7f47e234a59c73da07423f0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات