این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دانشور پزشکی
، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۷۳-۸۰
عنوان فارسی
تأثیر مداخله آموزشی مدون بر اساس الگوی توانمندسازی فردی بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت در دوران یائسگی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: علائم و عوارض یائسگی میتواند بر سلامت و رفاه زنان تأثیرگذار باشد. از جمله اقدامهای مؤثر در تعدیل این علائم، انجام رفتارهای ارتقادهنده سلامت است، پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر آموزش بر اساس الگوی توانمندسازی فردی بر رفتارهای ارتقادهنده سلامت زنان شهرستان زرندیه در دوران یائسگی انجامشدهاست. مواد و روشها: در این مطالعه نیمهتجربی تصادفیشده شاهددار، 90 زن یائسه تحت پوشش مراکز شهری زرندیه به روش تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل قرارگرفتند (هر گروه 45 نفر). ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه طراحیشده بر اساس الگوی توانمندسازی فردی و رفتارهای ارتقادهنده سلامت بود. بر اساس اطلاعات بهدستآمده از پیشآزمون مداخله آموزشی، طراحی و برای گروه مورد اجراشد، سه ماه بعد از آموزش، با استفاده از همان پرسشنامه اولیه، پسآزمون انجام و اطلاعات جمعآوریشده با آزمونهای تی و کای دو تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: بعد از مداخله آموزشی میانگین نمرات اجزای الگوی توانمندسازی (آگاهی، نگرش، عزت نفس و خودکارآمدی) و رفتارهای ارتقادهنده سلامت در گروه مداخله نسبتبه گروه کنترل تفاوت معنیدار آماری را نشانداد (P < 0/05)؛ همچنین همبستگی مثبت و معنیداری میان رفتارهای ارتقادهنده سلامت و سازههای الگوی توانمندسازی مشاهدهشد. نتیجهگیری: طراحی و اجرای برنامه آموزشی بر اساس الگوی توانمندسازی تأثیری مثبت بر رفتارهای ارتقای سلامت دوران یائسگی دارد؛ بنابراین بهکارگیری این الگو در طراحی برنامههای آموزشی توصیهمیشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، توانمندسازی، رفتارهای ارتقادهنده سلامت، یائسگی،
عنوان انگلیسی
Evaluation of the effect of educational intervention based on empowerment model of health promotion behaviors on menopautic women
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Menopausal symptoms and problems can affect women's health and well-being. It is important to develop interventions to alleviate symptoms, Health promotion behaviors may prove useful in alleviating symptoms. The purpose of this study was to determine the effect of education based on empowerment model on health promotion behaviors in the menopautic women in Zarandieh. Materials and Methods: In this random quasi-experimental control study, samples were 90 menopautic women that were covered by Health Center of Zarandieh and were randomly allocated to case and control groups (45 in each). Data gathering instrument was a questionnaire based on empowerment model on Health promotion behaviors. According to the data obtained of pre-test, the educational intervention was designed and performed for test group. Three months after the intervention, the post test was performed using just primary questionnaire and data were then analyzed with χ2 and t-tests. Results: Findings showed that after intervention, mean scores of empowerment model constructs (knowledge, attitude, self-efficacy, self-esteem) and health promotion behaviors showed significant difference in case group related to control group (p < 0.05). Also a statistically significant positive correlation was found between health promotion behaviors and all empowerment model constructs. Conclusion: Planning and implementation of health education intervention based on empowerment model have positive effect on health promotion behaviors. Thus, it is recommended to use this model in design of health education programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آموزش, توانمندسازی, رفتارهای ارتقادهنده سلامت, یائسگی
نویسندگان مقاله
محمود کریمی |
گروه بهداشت جامعه، دانشکده پرستاری ساوه، دانشگاه علوم پزشکی اراک
نشانی اینترنتی
http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1478_0d81cee1c2395fbcbc840e866dc17451.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات