این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دانشور پزشکی
، جلد ۱۸، شماره ۵، صفحات ۹-۱۶
عنوان فارسی
مقایسه میزان تأثیر دو روش آموزشی فیلم و مقاله مروری (پاورپوینت) در افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان شهر اراک در خصوص سرطان پستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: سرطان پستان، شایعترین سرطان در زنان محسوب میشود و تشخیص زودرس آن در کاهش ابتلا و میرایی ناشی از آن، نقشی مهمی بازیمیکند بهطوریکه تشخیص زودرس، میزان بقا را تا 95درصد افزایشمیدهد. مطالعه حاضر با هدف مقایسه میزان تأثیر دو روش متفاوت آموزشی در افزایش آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان شهر اراک، طراحی و اجراگردید. مواد و روشها: طی مطالعهای نیمهتجربی، پس از تقسیم تصادفی نمونه مورد مطالعه به دو گروه 64 نفره، دو روش مختلف آموزشی (فیلم و مقاله مروری) بهکارگرفتهشد تا میزان تغییرهای آگاهی، نگرش و عملکرد پزشکان ، در خصوص مهارتهای غربالگری سرطان پستان با هم مقایسهشود. دادههای مورد نیاز با استفاده از یک پرسشنامه ساختاریافته جمعآوری و پس از ورود به نرمافزار با استفاده از آزمونهای استقلال دو گروه، t جفتی و من ویتنی در سطح معنیداری 5درصد تجزیهوتحلیل شد. نتایج: میانگین نمره کل آگاهی، نگرش و عملکرد و زیرمجموعههای آنها قبل و بعد از مداخله با یکدیگر اختلاف آماری معنیداری را نشانداد بهطوریکه در هر سه حیطه، نمره کل آگاهی، نگرش و عملکرد افزایشیافتهبود (05/0>P )؛ اما تغییرهای نمره آگاهی، نگرش و عملکرد و زیرمجموعههای آنها در دو گروه مورد مطالعه یکسان بود و تفاوت معنیدار آماری نشاننداد (05/0
کلیدواژههای فارسی مقاله
مداخله آموزشی، سرطان پستان، پزشکان، آگاهی، نگرش،
عنوان انگلیسی
Comparison of effectiveness of two media and powerpoint methods with review article in increasing knowledge, attitude and practices of Arak physicians about breast cancer
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objective: Breast cancer is the most common and most preventable cancer in women and early detection has the important role in reducing its morbidity and mortality, so to increase its survival time to 95%. The present study conducted to compare the effectiveness of two educational methods on knowledge, attitude and practices of Arak physicians. Materials and Methods: A semi-experimental study after randomized allocation of each 64 physician to any of two different educational methods (video and systematic review) used to compare knowledge, attitude, and practices score variation about breast cancer screening skills. Data collection carried out with structured questionnaire and entered to SPSS software. Data analyzed by t-test, paired t-test and Man-Whitney test with a significant level of 0.05. Results: Mean of total score of knowledge, attitude and practices (KAP) showed a significant difference before and after training and the total score of KAP increased (p < 0.05). But KAP score variation and their subscales were the same in two groups and did not show any significant difference (p>0.05). Conclusion: Although KAP in Arak physician is appropriate and any educational program increased their KAP level, but continuing and repetition of educational courses seems to be necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مداخله آموزشی, سرطان پستان, پزشکان, آگاهی, نگرش
نویسندگان مقاله
کامران مشفقی |
گروه انکولوژی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
ایمان فانی |
دانشگاه علوم پزشکی اراک
اعظم بخشایشی |
دانشگاه علوم پزشکی اراک
علی فانی |
گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک
ابوالفضل محمد بیگی |
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی قم
نشانی اینترنتی
http://daneshvarmed.shahed.ac.ir/article_1435_3fb7ac5f8eb4fb3be7e3ce1fbf36db50.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات