این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه اقتصاد کلان، جلد ۸، شماره ۱۶، صفحات ۷۹-۱۰۰

عنوان فارسی بررسی الگوی مصرف خانوارهای شهری ایرانی در چارچوب رویکرد سنجش کشش های مارشالی، هیکس و آلن
چکیده فارسی مقاله در این مقاله با استفاده از داده های مربوط به بودجه خانوارهای شهری کشور (1386-1353)، تابع سیستمی تقاضا بمنظور محاسبه کشش های قیمتی مارشال، هیکس ،آلن و کشش مخارج تخمین زده شده و قیود تئوریک تقاضا(همگنی،تقارن،منفی بودن) مورد آزمون قرار گرفته است. هدف این تحقیق آشنایی جامع با الگوی مصرفی خانوارهای ایرانی و شناسایی حساسیت های مصرفی به تغییرات قیمت در گروههای کالایی می باشد. در این مطالعه همچنین کشش های خود قیمتی و متقاطع مارشال و هیکس محاسبه گردیده که نتایج نشان می دهد که بر اساس مقادیر کشش های خود قیمتی مارشالی، در تمامی گروههای کالایی قانون تقاضا برقرار است و بیشترین حساسیت قیمتی ابتدا در گروه حمل ونقل و سپس مبلمان و اثاثیه وجود دارد. همچنین بر مبنای این کشش، گروه خوراک با گروه های بهداشت و درمان ، مبلمان و اثاثیه و پوشاک مکمل ناخالص بوده و با گروه های حمل و نقل و مسکن جانشین ناخالص می باشد. نتایج کشش هیکس نشان می دهد که خوراک با گروه کالایی مبلمان و اثاثیه مکمل هیکس- آلن است و با سایر گروه های کالایی جانشین- هیکس آلن است. همچنین نتایج کشش جانشینی آلن نشان می دهد که بیشترین درجه جانشینی آلن بین گروه حمل و نقل و مسکن مشاهده می شود. بر اساس کشش مخارج، گروه های کالایی خوراک و مسکن بعنوان دو گروه کالایی ضروری و گروه های پوشاک ، مبلمان و اثاثیه ، بهداشت و درمان و حمل و نقل بعنوان گروه های کالایی لوکس شناخته شده اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کشش قیمتی هیکس، مارشالی، آلن تابع سیستمی LAIDS،

عنوان انگلیسی بررسی الگوی مصرف خانوارهای شهری ایرانی در چارچوب رویکرد سنجش کشش های مارشالی، هیکس و آلن
چکیده انگلیسی مقاله در این مقاله با استفاده از داده های مربوط به بودجه خانوارهای شهری کشور (1386-1353)، تابع سیستمی تقاضا بمنظور محاسبه کشش های قیمتی مارشال، هیکس ،آلن و کشش مخارج تخمین زده شده و قیود تئوریک تقاضا(همگنی،تقارن،منفی بودن) مورد آزمون قرار گرفته است. هدف این تحقیق آشنایی جامع با الگوی مصرفی خانوارهای ایرانی و شناسایی حساسیت های مصرفی به تغییرات قیمت در گروههای کالایی می باشد. در این مطالعه همچنین کشش های خود قیمتی و متقاطع مارشال و هیکس محاسبه گردیده که نتایج نشان می دهد که بر اساس مقادیر کشش های خود قیمتی مارشالی، در تمامی گروههای کالایی قانون تقاضا برقرار است و بیشترین حساسیت قیمتی ابتدا در گروه حمل ونقل و سپس مبلمان و اثاثیه وجود دارد. همچنین بر مبنای این کشش، گروه خوراک با گروه های بهداشت و درمان ، مبلمان و اثاثیه و پوشاک مکمل ناخالص بوده و با گروه های حمل و نقل و مسکن جانشین ناخالص می باشد. نتایج کشش هیکس نشان می دهد که خوراک با گروه کالایی مبلمان و اثاثیه مکمل هیکس- آلن است و با سایر گروه های کالایی جانشین- هیکس آلن است. همچنین نتایج کشش جانشینی آلن نشان می دهد که بیشترین درجه جانشینی آلن بین گروه حمل و نقل و مسکن مشاهده می شود. بر اساس کشش مخارج، گروه های کالایی خوراک و مسکن بعنوان دو گروه کالایی ضروری و گروه های پوشاک ، مبلمان و اثاثیه ، بهداشت و درمان و حمل و نقل بعنوان گروه های کالایی لوکس شناخته شده اند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حبیب الله سالارزهی |
عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)

محمدنبی شهیکی تاش | mohammad nabi shahiki tash
عضو هیات علمی دانشگاه سیستان و بلوچستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه سیستان و بلوچستان (Sistan va baloochestan university)

ابراهیم انوری |
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)


نشانی اینترنتی http://jes.journals.umz.ac.ir/article_168_112.html
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1463/article-1463-249329.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات