این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲۱-۳۰

عنوان فارسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر علائم و کارکردهای اجرایی (برنامه‌ریزی و حل مسئله) در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه- بیش‌فعالی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلال نقص توجه/ بیش‌فعالی (ADHD) پیامدهای منفی متعددی دارد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی توانبخشی شناختی بر بهبود کارکردهای اجرایی (برنامه‌ریزی و حل مسئله) در کودکان مبتلا به ADHD  و علائم این اختلال (کمبود توجه، بیش‌فعالی/ تکانشگری) بود. مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع نیمه ‌تجربی است. جامعۀ آماری این پژوهش، کودکان 7 تا 12 ساله مبتلا به ADHD  بودند که به کلینیک اعصاب روان ارمغان شیراز، ایران مراجعه کردند. 30 نفر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به‌طور تصادفی به‌ دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) تقسیم شدند. گروه آزمایش تحت توانبخشی شناختی قرار گرفتند. همۀ شرکت‌کنندگان قبل و بعد از مداخله با استفاده از مقیاس اسنیپ و آزمون برج لندن مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌های پیش‌آزمون و پس‌آزمون نشان داد که گروه آزمایش در عملکردهای اجرایی (برنامه‌ریزی و حل مسأله) و نقص توجه و همچنین نشانگان بیش‌فعالی/ تکانشگری نسبت به گروه کنترل بهبود یافته است. نتیجه‌گیری: طراحی و استفادۀ از برنامه‌های توانبخشی شناختی برای کودکان مبتلا به ADHD  باعث بهبود عملکردهای اجرایی و در نتیجه علائم این اختلال می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال کمبود توجه همراه با بیش‌فعالی، توانبخشی، رفتار تکانشی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Cognitive Rehabilitation on Symptoms and Executive Functions (Planning and Problem Solving) in Children with Attention- Deficit/ Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Attention- deficit/hyperactivity disorder (ADHD) has several negative consequences. The purpose of the present study was to investigate the efficacy of cognitive rehabilitation on improving executive functions (planning and problem solving) in children with ADHD and symptoms of this disorder (attention deficit, hyperactivity /impulsivity). Materials and Methods: This is a quasi- experimental study. The statistical population of this study was children with ADHD aged 7-12 years who were referred to Armaghane Psychiatric Neurology Clinic, Shiraz, Iran. Thirty individuals were selected through purposive sampling and randomly divided into experimental and control groups (15 in each group). The experimental group underwent cognitive rehabilitation. All participants were assessed before and after the intervention using the Snape Scale and the Tower of London Test. Results: Analysis of pre- test and post- test data indicated that the experimental group had improvement in executive functions (planning and problem- solving) and attention deficit, as well as hyperactivity /impulsivity syndrome, compared to the control group. Conclusion: Designing and using cognitive rehabilitation programs for children with ADHD improve executive functions and consequently the symptoms of this disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Attention Deficit Disorder with Hyperactivity, Rehabilitation, Impulsive Behavior

نویسندگان مقاله پریسا لطفی | parisa lotfi
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران

اعظم داودی | Azam Davoodi
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران

اعظم صالحی | Azam Salehi
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Najafabad Branch, Islamic Azad University, Najafabad, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد نجف‌آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف‌آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-803-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات