این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۹، شماره ۳، صفحات ۶۴-۷۲

عنوان فارسی اثربخشی طرحوارۀ‌ درمانی بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان مبتلا به صرع
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بیماران مبتلا به صرع با تنش‌‌های متعدد جسمی و روانی مواجه هستند که منجر به کاهش کیفیت زندگی آنان می‌شود. با توجه به ارتباط تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی اجتماعی با بیماری‌های سیستم اعصاب مرکزی، یکی از روش‌هایی که می‌تواند به توانبخشی بیماران مبتلا به صرع کمک نماید، طرحوارۀ ‌درمانی است. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی طرحوارۀ‌ درمانی بر تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان مبتلا به صرع بود. مواد و روش‌ها: این پژوهش یک مطالعه نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه گواه بود. نمونه پژوهش 30 نوجوان مبتلا به صرع در شهر رشت، ایران در سال 1400- 1399 بودند که به‌طور در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و مقیاس خودکارآمدی اجتماعی (اسمیت و بتز، 2000) در مراحل قبل و بعد از درمان استفاده شد. طرحوارۀ درمانی به صورت گروهی در 10 جلسه برای گروه آزمایش ارائه شد ولی گروه گواه هیچ‌گونه درمانی دریافت نکرد. یافته‌ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که اثربخشی طرحوارۀ ‌درمانی بر بهبود تنظیم شناختی هیجان و خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان مبتلا به صرع به‌طور معنی‌داری تأثیر دارد. نتیجه‌گیری: طرحوارۀ ‌درمانی می‌تواند یک روش درمانی مناسب برای بهبود تنظیم هیجان و مهارت‌های اجتماعی در نوجوانان مبتلا به صرع بوده و می‌تواند در افزایش رضایت از زندگی این بیماران مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طرحوارۀ درمانی، تنظیم هیجان، خودکارآمدی، صرع

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Schema Therapy on Cognitive Emotion Regulation and Social Self- Efficacy in Adolescents with Epilepsy
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Patients with epilepsy face a variety of physical and psychological tensions that reduce their quality of life. Considering the relationship between cognitive emotion regulation and social self-efficacy with diseases of the central nervous system, one of the methods that can help rehabilitate patients with epilepsy is schema therapy. The present study aimed to determine the effectiveness of schema therapy on cognitive emotion regulation and social self-efficacy in adolescents with epilepsy. Materials and Methods: This investigation was a semi-experimental study with a pre-test/post-test and a control group. The sample consisted of 30 adolescents with epilepsy in Rasht, Iran in the year 2021 selected by the convenience sampling method and randomly assigned into two experimental and control groups (each group 15 individuals). The Cognitive Emotion Regulation Questionnaire and Social Self-Efficacy Scale were used to collect data before and after the treatment. The 10-session schema therapy was performed for the experimental group, but the control group did not receive any treatment. Results: The analysis of covariance results showed that schema therapy improved cognitive emotion regulation and social self-efficacy in adolescents with epilepsy. Conclusion: Schema therapy can be a suitable treatment method to improve emotion regulation and social skills in adolescents with epilepsy and can be beneficial in increasing the life satisfaction of these patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Schema Therapy, Emotional Regulation, Self Efficacy, Epilepsy

نویسندگان مقاله فاطمه رهبر کرباسدهی | Fatemeh Rahbar Karbasdehi
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

عباسعلی حسین‌خانزاده | Abbas Ali Hosseinkhanzadeh
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران

ایرج شاکری نیا | Iraj Shakerinia
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-862-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات