این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۲۲-۳۴
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی درمان پاسخمحور و تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علائم و کارکردهای اجرایی کودکان اوتیسمی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف این مطالعه تعیین مقایسه اثربخشی درمان پاسخمحور و تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علائم و کارکردهای اجرایی کودکان با اختلال طیف اوتیسم بود. مواد و روشها: این پژوهش به شیوه نیمه آزمایشی و از نوع طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان با اختلال طیف اوتیسم 5 تا 12 ساله بود که در سال 1398 به مرکز اوتیسم هستی بخش شهر تبریز مراجعه کردند. بهمنظور نمونهگیری از جامعه آماری؛ تعداد 60 کودک اوتیسمی با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و به صورت تصادفی در 3 گروه، آزمایش اول درمان پاسخمحور (20 نفر)، گروه آزمایش دوم درمان تحلیل رفتار کاربردی (20 نفر) و گروه کنترل (20 نفر) قرار گرفتند. دادهها با آزمون گارز و پرسشنامه عصب روانشناختی و شخصیتی کولیج جمعآوری شدند. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که درمان پاسخمحور و تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علایم و کارکردهای اجرایی در کودکان تأثیر دارد و شدت علایم را در کودکان کاهش داده و کارکردهای اجرایی را بهبود میبخشد. همچنین نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که آموزش درمان پاسخمحور نسبت به تحلیل رفتار کاربردی بر شدت علایم و کارکردهای اجرایی برتری دارد. نتیجهگیری: توجه به روشهای آموزشی پاسخمحور و تحلیل رفتار کاربردی نقش مهمی در شدت کاهش علایم و بهبود کارکردهای اجرایی کودکان مبتلا به اوتیسم دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال طیف اوتیسم، کارکرد اجرایی، تحلیل رفتار کاربردی
عنوان انگلیسی
Comparison of the Effectiveness of Pivotal Response Treatment and Applied Behavioral Analysis on the Symptoms Severity and Executive Functions in Autistic Children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The purpose of this study was to determine the comparison of the effectiveness of pivotal response treatment (PRT) and applied behavioral analysis (ABA) on the severity of symptoms and executive functions in autistic children. Materials and Methods: This study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design associated with a control group. The statistical population of this study was all children with autism spectrum disorder (5-12 years old) who referred to Tabriz Autism Center in 2019. For the purpose of sampling, 60 autistic children were selected using the available sampling method and randomly divided into 3 groups, the first experimental PRT group (n=20), the second experimental ABA group (n=20), and the control group (n=20). The data were collected using the Garz test and the College Neuropsychological and Personality Questionnaire. Results: The results showed that PRT and ABA exerted beneficial effects on the severity of symptoms and executive functions, decreased the severity of symptoms, and improved executive functions in children. Furthermore, the results of the post hoc test showed that the training of the PRT method was significantly superior to the ABA method over the severity of symptoms and executive functions. Conclusion: Attention to these educational methods (PRT and ABA) has an important role in the reduction of symptoms severity and the improvement of executive functions of autistic children.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Autism Spectrum Disorder, Executive Function, Applied Behavior Analysis
نویسندگان مقاله
پگاه طباطبائی نوائی نوبری | Pegah Tababaienavainobari
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Madani University of Azerbaijan, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
مهران سلیمانی | mehran solymani
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Madani University of Azerbaijan, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
بهزاد شالچی | Behzad Shalchi
Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Madani University of Azerbaijan, Tabriz, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
نشانی اینترنتی
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-722-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم اعصاب شناختی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات