این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مجله علوم اعصاب شفای خاتم
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۹۰-۹۸
عنوان فارسی
نقش باورهای فراشناختی و خودپنداشت ریاضی در پیش بینی شایستگی ریاضی کودکان پیش دبستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: فراشناخت و خودپنداشت به عنوان یکی از راهبردهای شناختی در شایستگی ریاضی کودکان پیش دبستانی مطرح است. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه باورهای فراشناختی، خودپنداشت ریاضی با شایستگی ریاضی کودکان پیش دبستانی بود. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کودکان پیش دبستانی مدارس شهرستان تهران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. تعداد 200 کودک بر اساس جدول مورگان و به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از شایستگی ریاضی اوترخت، باورهای فراشناختی سالونن و همکاران و خودپنداشت ریاضی مارش استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که باورهای فراشناختی و خودپنداشت ریاضی با شایستگی ریاضی کودکان پیش دبستانی رابطۀ مثبت و معناداری دارند. علاوه بر این خودپنداشت ریاضی قادر است تغییرات در شایستگی ریاضی کودکان پیش دبستانی را پیش بینی کند. نتیجه گیری: توجه به باورهای فراشناختی و خودپنداشت نقش مهمی در شایستگی ریاضی کودکان دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فراشناخت، کودک، توجه
عنوان انگلیسی
The Role of Metacognitive Beliefs and Mathematical Self-Esteem in Predicting the Mathematical Competence of Preschool Children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Metacognition and self-concept are considered as one of the cognitive strategies in the mathematical competence of preschool children. The purpose of this study was to investigate the relationship between metacognitive beliefs, mathematical self-concept, and mathematical competence of preschool children. Materials and Methods: This study was a descriptive correlational. The statistical population of this study was preschool children of Tehran, Iran in the academic year 2019-2020. 200 children were selected and randomly selected according to Morgan's table. Utrecht's mathematical competence, Salonen et al.'s metacognitive beliefs and Marsh's mathematical self-concept were used to collect the data. Results: Our data have shown that metacognitive beliefs and mathematical self-concept have a positive and significant relationship with the mathematical competence of preschool children. Furthermore, mathematical self-concept can predict changes in the mathematical competence of preschool children. Conclusion: Attention to metacognitive beliefs and self-concept play an important role in children's mathematical competence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Metacognition, Child, Attention
نویسندگان مقاله
حامد صالحی | hamed Salehi
Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-721-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
علوم اعصاب شناختی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات