این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله علوم اعصاب شفای خاتم، جلد ۸، شماره ۴، صفحات ۸۰-۸۹

عنوان فارسی حساسیت و ویژگی مقیاس رتبه‌بندی اتیسم گیلیام (گارز) در تشخیص اختلالات طیف اتیسم: مرور نظام‌دار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: اختلالات طیف اتیسم ازجمله اختلالاتی است که شیوع آن در سالیان اخیر گسترش‌یافته و ازاین‌رو پژوهش‌های گسترده‌ای در جهت تشخیص ابعاد مختلف آن انجام می‌شود. غربالگری و تشخیص اتیسم همواره یکی از نیازهای اساسی در این حوزه بوده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی کارآمدی مقیاس رتبه‌بندی اتیسم گیلیام (گارز) در سطح دنیا صورت گرفته است. مواد و روش‌ها: با استفاده از روش پژوهش مرور نظام‌دار و با واژگان کلیدیGilliam Autism Rating Scale،Autism Spectrum Disorders screening tools در منابع اطلاعاتی Googlescholar، Scopus، springer، sciencedirect، magiran و SID در طی سال‌های 1995 تا 2019 تعداد 135 مقاله به دست آمد که 52 مقاله ویژگی‌های روان‌سنجی سایر ابزارهای تشخیصی و 83 مقاله شامل 34 مقاله به‌عنوان ابزار تشخیصی، 32 مقاله بیان یافته‌های پژوهش‌های دیگر و 17 مقاله یافته‌های روان‌سنجی گارز بودند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که ویرایش‌های مختلف گارز به زبان‌های اردنی، کره‌ای، چینی، ترکی، اسپانیایی، عربی و فارسی ترجمه‌شده است و در این میان ویرایش دوم بیشتر موردبررسی قرارگرفته است البته با توجه به این نکته که ویرایش سوم در سال 2014 منتشرشده است. از سوی دیگر یافته‌هایی در مؤلفه‌های روان‌سنجی مانند حساسیت (0/48 تا 0/99) و ویژگی (0/48 تا 1) به‌دست‌آمده است. نتیجه‌گیری: نتایج نشان می‌دهد که گارز و نسخه‌های گوناگون آن به‌عنوان ابزار تشخیص اتیسم در تحقیقات زیادی مورداستفاده قرارگرفته است که نشان‌دهنده اهمیت آن است. بر طبق آنچه گفته شد بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس گارز که بر اساس DSM تدوین‌شده است، برای استفاده از این مقیاس در فرآیند تشخیص اهمیت می‌یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلالات طیف اتیسم، مقیاس رتبه‌بندی اتیسم گیلیام، هنجاریابی

عنوان انگلیسی Sensitivity and Specificity Gilliam Autism Rating Scale (GARS) in Diagnosis Autism Spectrum Disorders: systematic review
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Autism spectrum disorder is a sort of disorder which has been vastly spreaded in recent years thus a set of expanded researches is carried out toward determining its different aspects. Sampling and Autism spectrum disorder diagnosis have always been of the basic needs in this scope. This study aims to investigate the efficiency of GARS globally. Materials and Methods: Using the method of systematic review and the key words including Gilliam Autism Rating scale and Autism spectrum disorders screening tools in data sources such as googlescholar, scopus, springer, sciencedirect, magiran and SID in years 1995 to 2019, 135 essays have been written among which 52 were on psychometric properties of other diagnostic tools, 34 out of 83 considered as diagnosis tools, 32 were about the discoveries of the researches and17 were on the psychometric findings of GARS. Results: Results indicated that various editions of GARS have been translated into Jordanian, Korean, Chinese, Turkish, Spanish, Arabic and Persian languages among which the second edition has been greatly investigated, taking this point into attention that the third edition was published in 2014. Some findings in psychometric components including sensitivity (0/48 to 0/99) and Specificity (0/48 to 1) have been also investigated. Conclusion: Results prove that GARS and its various versions have been used in a large number of researches; showing the significance. According to what mentioned above, investigation of GARS psychometric scale features which has been collected based on DSM, plays an important role for using the scale in diagnosis process.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Autism spectrum disorder, Gilliam autism rating scale, Normalization

نویسندگان مقاله رضا گرجی | Reza Gorji
Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities Science, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

سعید حسن‌زاده | Saeid Hassanzadeh
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

سوگند قاسم‌زاده | Sogand Ghasemzadeh
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

مسعود غلامعلی لواسانی | Masoud Qolamali Lavasani
Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://shefayekhatam.ir/browse.php?a_code=A-10-24-1433&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تحقیقات پایه در علوم اعصاب
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات