این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۸، شماره ۶، صفحات ۹۲۳-۹۳۵

عنوان فارسی تاثیر مداخله آموزشی فشرده مبتنی بر مدل مراحل تغییر بر بهبود رفتارهای خود مراقبتی و کنترل قندخون در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر کنترل قندخون در سالمندان مبتلا به دیابت نوع دو اجرا گردید.‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬‬ روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله ای شاهددار تصادفی شده با روش نمونه گیری چند مرحله ای تصادفی بر روی 110 سالمند مبتلا به دیابت نوع دو در شهرستان ملارد انجام گردید (55 نفر در گروه مداخله و 55 نفر در گروه کنترل). افراد گروه مداخله تحت 2 جلسه آموزشی فشرده و سپس پیگیری آموزشی از طریق ارسال روزانه پیام کوتاه به تلفن همراه در طول مدت مدت سه ماه قرار گرفتند. داده های مربوطه به وضعیت دموگرافیک، شاخص های آنتروپومتریک، میزان خودمراقبتی و شاخص های پروفایل قندی بیماران قبل و بعد از مداخله جمع آوری و با نرم افزار SPSS ویرایش 22 و آزمون های تی مستقل، واریانس یک طرفه و ANOVA تحلیل شدند.نتایج: مقایسه پروفایل قندی بیماران گروه کنترل و مداخله قبل و پس از سه ماه مداخله آموزشی، نشان دهنده کاهش معنی دار میانگین FBS و HbA1c بود(001/0 ˂p). هم چنین یافته ها نشان داد میانگین تمام حیطه های خودمراقبتی به جز حیطه مرتبط به عدم مصرف سیگار در بیماران گروه مداخله افزایش معنی دار داشته است( 05/0˂p) و میانگین نمره کل خودمراقبتی آنان نیز از سطح نامطلوب و نیمه مطلوب به سطح مطلوب ارتقاء پیدا کرده است(001/0˂p).نتیجه گیری: رفتارهای خودمراقبتی و کنترل قندخون سالمندان دیابتی نوع 2 با برنامه آموزشی فشرده مبتنی بر تئوری مراحل تغییر به طور معناداری بهبود یافت، بنابراین توجه به متغیرهای مذکور در طراحی مداخلات آموزشی این گروه سنی ضروری به نظر می رسد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیابت، آموزش، رژیم غذایی، خود مراقبتی، مدل مراحل تغییر،

عنوان انگلیسی The effect of intensive educational intervention based on the trans theoretical model on improving self-care and blood sugar control behaviors in the elderly with type 2 diabetes
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The present study was conducted to determine the effect of education on glycemic control in the elderly with type 2 diabetes.Methods: The present study was a randomized controlled intervention that was performed on 110 elderly people with type 2 diabetes by multi-stage random sampling method in Mallard city (55 in the intervention group and 55 in the control group). The cases received 2 intensive training sessions and then the training follow-up by sending daily SMS to the mobile phone for a period of three months. Data related to demographic status, anthropometric indices, self-care rate and glucose profile indices of patients were collected before and after the intervention. Data were analyzed using SPSS software version 22 and independent t-test, one-way ANOVA and ANOVA.Results: Comparison of glucose profiles of control and intervention patients before and after three months of educational intervention showed a significant decrease in mean FBS and HbA1c (p
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دیابت, آموزش, رژیم غذایی, خود مراقبتی, مدل مراحل تغییر

نویسندگان مقاله آزاده حاجی پور |
دانشجوی کارشناسی ارشد علوم بهداشتی در تغذیه، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران

مریم جوادی |
استاد علوم تغذیه، گروه علوم بهداشتی در تغذیه، دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات رشد کودکان، پژوهشکده پیشگیری از بیماریهای غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران

مهناز عباسی |
فوق تخصص روماتولوژی، مرکز تحقیقات بیماری های متابولیک، پژوهشکده پیشگیری از بیماری های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.

عیسی محمدی زیدی |
دانشیار گروه بهداشت عمومی و آموزش سلامت، مرکز تحقیقات ایمنی محصولات بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران


نشانی اینترنتی http://jsums.sinaweb.net/article_1478_8e03f0c51830257842008cec20add613.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات