این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۸، شماره ۶، صفحات ۹۳۶-۹۴۹

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نارسایی شناختی و اجتناب هیجانی در بیماران مبتلا به MS
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری مزمن پیشرونده سیستم اعصاب مرکزی است و از علائم نشانه‌های آن درد و کاهش ظرفیت عملکردی می‌باشد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی آموزش تنظیم هیجان و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر نارسایی شناختی و اجتناب هیجانی در بیماران مبتلا به MS انجام گرفت.مواد وروش‌ها: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری بود. آزمودنی‌ها با دامنه سنی 40-20 سال و با مقیاس ناتوانی جسمانی (EDSS) یک تا 5/5 و هدفمندانه و داوطلبانه انتخاب و به صورت تصادفی به گروه‌های تجربی و کنترل تقسیم شدند. هر دو گروه در مرحله پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری 2 ماهه به پرسشنامه‌های نارسایی شناختی برادبنت و همکاران و اجتناب هیجانی کندی و همکاران پاسخ دادند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 23 و روش تحلیل کوواریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند.یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیری با اندازه‌گیری مکرر نشان داد که آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش نارسایی شناختی و اجتناب هیجانی بیماران مولتیپل اسکلروزیس مؤثر است (001/0≥P). بازبینی دیداری نمودارهای اثربخشی و اندازه‌ی ضریب تأثیر نیز بیانگر ثبات مداخله‌ها در مرحله پیگیری بودند.نتیجه‌گیری: براساس نتایج این پژوهش می‌توان از آموزش راهبردهای تنظیم هیجانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد در کنار مداخلات دارویی برای کاهش نارسایی شناختی و اجتناب هیجانی بیماران مولتیپل اسکلروزیس در مراکز درمانی استفاده نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اجتناب از تجارب هیجانی، نارسایی شناختی، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد، مولتیپل اسکلروزیس،

عنوان انگلیسی Comparison of the effectiveness of Emotion Regulation Training and Acceptance and Commitment Therapy on Cognitive Failures and Emotional Avoidance in Patients with M.S
چکیده انگلیسی مقاله AbstractIntroduction: Multiple sclerosis is a chronic progressive disease of the central nervous system and is characterized by symptoms of pain and decreased functional capacity. The aim of this study was to compare the effectiveness of emotion regulation skill training and acceptance and commitment therapy on cognitive failures and emotional avoidance in patients with MS.Materials and Methods: The present study was a quasi-experimental with a pretest-posttest and follow-up design. Subjects with a age range of 20-20 years and expanded disability status scale (EDSS) of one to 5.5 were selected purposefully and voluntarily and randomly divided into experimental and control groups. In the pre-test-post-test phase and the 2-month follow-up, both groups answered Broadbent and et al. cognitive failure questionnaires and Kennedy et al. emotional avoidance. The collected data were analyzed using SPSS software version 23 and covariance analysis method with repeated measurements.Results: The results of multivariate analysis of covariance with repeated measurements showed that emotion regulation skill training and acceptance and commitment therapy is effective in reducing cognitive Failures and emotional avoidance of multiple sclerosis patients (p
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اجتناب از تجارب هیجانی, نارسایی شناختی, راهبردهای تنظیم شناختی هیجان, درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد, مولتیپل اسکلروزیس

نویسندگان مقاله تکتم دهقانی بیدگلی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی،گروه مشاوره وروانشناسی،واحد بجنورد،دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد،بجنورد،ایران

حسین مهدیان |
استادیارروانشناسی ،گروه مشاوره وروانشناسی،واحد بجنورد،دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد،بجنورد،ایران

ابوالقاسم شکیبا |
استادیار روانشناسی، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، واحد سبزوار، ایران


نشانی اینترنتی http://jsums.sinaweb.net/article_1464_9f518523548278e1fbce091b338594ac.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات