این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۸، شماره ۵، صفحات ۶۵۰-۶۶۲

عنوان فارسی بررسی ارتباط راهبردهای مقابله‌ای و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در دوران پاندمی کووید ۱۹
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: با توجه به افزایش نگرانی در مورد بیماری همه‌گیر کووید 19، تعداد فزاینده‌ای از دانشگاه‌ها در سراسر جهان فعالیت‌های آموزشی خود را به تعویق انداخته یا لغو کرده‌اند. اقدامات پیشگیرانه و سختگیرانه ناشی از کووید19 سلامت روان و عملکرد روانی- اجتماعی افراد را به خطر انداخته است. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط راهبردهای مقابله‌ای و بهزیستی روانشناختی و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در دوران پاندمی کووید 19 انجام شد.مواد و روش‌ها:این مطالعه توصیفی- تحلیلی در سال 1400-1399 روی 126 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سبزوار به روش نمونه­گیری به‌صورت در دسترس و آنلاین اجرا شد. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسش‌نامه اطلاعات دموگرافیک، مقیاس بهزیستی روان‌شناختی ریف و سبک‌های مقابله‌ای بلینگز و­موس بود. آنالیز داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار spss (نسخه 24)، آزمون‌های توصیفی، تی­مستقل، آنالیز واریانس، پیرسون و رگرسیون خطی انجام شد.یافته­ ها: بین میانگین نمره راهبردهای مقابله‌ای و بهزیستی روانشناختی، ارتباط معناداری مشاهده نشد (0/05>p ). نتیجه مطالعه نشان داد دانشجویان با سن بالاتر، سال تحصیلی بالاتر و دانشجویان با واحد کارآموزی در مقابله با استرس ناشی از کووید19، بیشتر از سبک مقابله‌ای مسئله‌مدار استفاده می‌کردند. نتایج آزمون تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که متغیرهای سن، سال و رشته تحصیلی از میان متغیرهای پیش‌بین دارای قدرت پیش‌بینی معناداری برای متغیر راهبرد مقابله‌ای هیجان‌مدار بودند.نتیجه‌گیری: به دلیل بحران ناشی از کووید 19 و تأثیر آن بر سلامت روانی پیشنهاد می‌شود مدیران و برنامه‌ریزان آموزشی، با برگزاری کارگاه­ها و جلسات مشاوره برای دانشجویان باعث ارتقای راهبردهای مقابله‌ای مسئله‌مدار در دانشجویان شوند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی روانشناختی، راهبرد مقابله ای، کووید19، دانشجو،

عنوان انگلیسی Investigating the Relationship between Coping Strategies and Psychological Well-Being of Sabzevar University of Medical Sciences Students during the Covid Pandemic 19
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: An increasing number of universities around the world have postponed or canceled their teaching activities due to growing concerns about the Covid­19 epidemic.­Preventive measures following the Covid Crisis 19 endanger the mental health and psychosocial function of individuals.­The aim of this study was to investigate the relationship between coping strategies and psychological well-being and students of Sabzevar University of Medical Sciences during the Covid­19 pandemic.Materials and Methods: This descriptive-analytical study was performed on­126­students in­1399-1400­through available and online sampling.­ Data collection tools were demographic information questionnaire, Reef Psychological Well-Being Scale, and Blinges-Whames coping styles.­ Data analysis was performed using SPSS­software­(version­24),­descriptive tests, independent t-test, analysis of variance, Pearson and linear regression.Results: The mean score of psychological well-being of the students participating in the study was 78/5± 81/67 &4/79% had high psychological well-being. The mean score of problem-oriented coping strategies of the students participating in the study was 04/3± 55/15and emotion-oriented strategies were 91/5± 43/18.There was no significant relationship between the mean total score of coping strategies and psychological well-being (0/05
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بهزیستی روانشناختی, راهبرد مقابله ای, کووید19, دانشجو

نویسندگان مقاله زهرا زارع |
استاد مربی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

مینا قلعه نوئی |
مربی، گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

ندا مهدوی فر |
کارشناس ارشد اپیدمیولوژی ، گروه آمار و اپیدمیولوژی ،دانشکده بهداشت،مرکز تحقیقات بیماریهاى غیر واگیر دار، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران

نفیسه زارع |
کارشناسی ارشد روانشناسی سلامت، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران

ساجده اعتمادی |
دانشجوی کارشناسی مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران


نشانی اینترنتی http://jsums.sinaweb.net/article_1433_adf429c6524263747776a453485ce909.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات