این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۸، شماره ۵، صفحات ۷۰۰-۷۱۲

عنوان فارسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر مدل داگاس بر بهبود تحمل نکردن بلاتکلیفی، اجتناب شناختی و باورهای مثبت در مورد نگرانی در بیماران مبتلا به اختلال اضطراب منتشر
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نگرانی یک مؤلفه بنیادین شناختی اختلال اضطراب منتشر (GAD) ‌است. GAD اختلالی مزمن است اما مطالعات اندکی در خصوص متغیرهای سبب‌شناختی این اختلال صورت گرفته است. پژوهش حاضر، در پی بررسی اثربخشی درمان شناختی داگاس بر تحمل نکردن بلاتکلیفی، اجتناب شناختی و باورهای مثبت در مورد نگرانی در GAD بود. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر، مطالعه نیمه‌آزمایشی همراه با گروه کنترل است. جامعه آماری شامل کلیه افراد مبتلا به GAD مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره شهر اصفهان بودند. نمونه آماری پژوهش 30 نفر بودند که به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس و داوطلبانه انتخاب و به‌صورت تصادفی در گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. تأیید تشخیص GAD براساس مصاحبه بالینی ساختاریافته DSM-5(SCID-5-CV) و تشخیص بالینی انجام شد. برای سنجش در پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری از مقیاس نداشتن تحمل بلاتکلیفی، پرسش‌نامه اجتناب شناختی و پرسش‌نامه چرا نگرانی استفاده شد. مداخله در قالب 12 جلسه 90 دقیقه‌ای انجام شد. به‌منظور تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر (مختلط) استفاده شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که درمان شناختی داگاس باعث کاهش معنادار نمرات میانگین علائم GAD گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شد. نتیجه‌گیری: یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که شناخت‌درمانی داگاس بر تحمل نکردن بلاتکلیفی، اجتناب شناختی و باورهای مثبت در مورد نگرانی، تأثر مثبتی داشته و موجب کاهش علائم شده ‌است (0/05>P). این درمان می‌تواند یکی از گزینه‌های مؤثر در کاهش علائم GAD در کنار سایر مداخلات دارویی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درمان شناختی داگاس، تحمل نکردن بلاتکلیفی، اجتناب شناختی، باور مثبت به نگرانی، GAD،

عنوان انگلیسی Effectiveness of Dugas’ Cognitive Therapy on Intolerance of Uncertainty, Cognitive Avoidance and Positive Believes about Worry in Generalized Anxiety Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Objectives Worry is a fundamental cognitive component of Generalized Anxiety Disorder (GAD). GAD is a chronic disorder. However, few studies have been conducted on the etiologic variables of this disorder. The present study sought to investigate the effectiveness of Dugas’ cognitive therapy on Intolerance of uncertainty, cognitive avoidance, and positive beliefs about worry. Materials and Methods: This study was a semi-experimental study with control group. The statistical population included all people with GAD referred to Isfahan counseling centers. The statistical sample of the study was 30 people who were selected by convenient sampling and were randomly assigned to the experimental group (15) and the control group (15). Diagnosis of GAD was performed based on a structured clinical interview with DSM-5 (SCID-5-CV) and clinical diagnosis. For measuring pre-test, post-test and follow-up, the questionnaire of intolerance of uncertainty, cognitive avoidance questionnaire, and why-worry questionnaire were used. The intervention was completed in the form of 12 sessions of 90 minutes. To analyze the data, repeated variance analysis (mixed) was used. Results: The results showed that Dugas’ cognitive therapy significantly reduced the mean scores of GAD symptoms in the experimental group compared to the control group. Conclusion: The findings of this research indicate that Dugas’ cognitive therapy has had a positive effect on the intolerance of uncertainty, cognitive avoidance and positive beliefs about worry and reduced symptoms (P< 0/05). This treatment can be one of the effective ways to reduce the symptoms of GAD along with other drug interventions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله درمان شناختی داگاس, تحمل نکردن بلاتکلیفی, اجتناب شناختی, باور مثبت به نگرانی, GAD

نویسندگان مقاله سید محمد داود حسینی |
دانشجوی دکتری، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

شعله امیری |
استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

کوروش نامداری |
استادیار، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

حسین مولوی |
استاد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران


نشانی اینترنتی http://jsums.sinaweb.net/article_1439_be04805e490b3823967ddaee7586f15d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات