این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۸، شماره ۴، صفحات ۵۸۱-۵۹۵
عنوان فارسی
تأثیر آموزش تنظیم هیجانی بر راهبردهای ارزیابی مجدد و فرونشانی تجارب هیجانی بیماران قلبی و عروقی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: با توجه به نتایج پژوهشهای مختلف در زمینه نقش تجارب هیجانی در بیماریهای قلبی و عروقی، به نظر میرسد بدتنظیمی هیجانی میتواند بهعنوان عاملی مهم در بروز یا تشدید این بیماریها مطرح باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش تنظیم هیجان بر راهبردهای ارزیابی مجدد و فرونشانی تجارب هیجانی بیماران قلبی و عروقی بود. مواد و روشها: پژوهش حاضر از نوع طرحهای نیمهتجربی با پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران قلبی و عروقی شهر کرمانشاه در سال 1397 بودند که از بین آنها 30 نفر بهعنوان شرکتکننده به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل انتخاب شدند (هر گروه 15 نفر). مداخله آموزش تنظیم هیجان برای گروه آزمایش در 8 جلسه نود دقیقهای اجرا شد در حالی که گروه کنترل در این مدت هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه تنظیم هیجانی (ERQ) استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده گردید. یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که بین میانگین نمرههای پسآزمون گروه آزمایش و کنترل، تفاوت معنیداری وجود دارد (0/01>P)؛ بدین معنی که آموزش تنظیم هیجان باعث افزایش راهبرد ارزیابی مجدد و کاهش راهبرد فرونشانی تجارب هیجانی گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که آموزش تنظیم هیجان میتواند بهعنوان یک مداخله اثربخش با افزیش راهبرد ارزیابی مجدد و کاهش راهبرد فرونشانی تجارب هیجانی زمینه را برای بهبود بیماریهای قلبی و عروقی فراهم سازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم هیجانی، ارزیابی مجدد، فرونشانی، بیماران قلبی و عروقی،
عنوان انگلیسی
The Effect of Emotional Regulation Training on Reappraisal and Suppression Emotional Experiences of Cardiovascular Patients
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Considering the results of various studies on the role of emotional experiences in cardiovascular disease, it seems that emotional regulation can be an important factor in the occurrence or exacerbation of these diseases. The purpose of this study is to investigate the effect of emotional regulation training on reappraisal and suppression the emotional experiences of cardiovascular patients. Materials and Methods: The present study is a semi-experimental project with pre-test and post-test with control group. The statistical population of the study included all cardiovascular patients in Kermanshah in 2018, of which 30 were selected as participants by available sampling method and were randomly selected in two groups of experiments and controls (15 people in each group). The emotion regulation intervention for the experimental group was performed in 8 sessions of ninety minutes, while the control group did not receive any intervention during this period. An emotional adjustment questionnaire (ERQ) was used to collect information. Multivariate analysis of covariance was used to analyze the data. Results: Data analysis showed that there was a significant difference between the mean post-test scores of the experimental and control groups (P < 0.05); this means that emotion regulation training increased the reappraisal strategy and reduced the suppression strategy of the experimental group compared to the control group. Conclusion: The results of the present study showed that emotion regulation training can serve as an effective intervention by increasing the reappraisal strategy and reducing the suppression strategy of emotional experiences to improve cardiovascular disease.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تنظیم هیجانی, ارزیابی مجدد, فرونشانی, بیماران قلبی و عروقی
نویسندگان مقاله
سید ولی کاظمی رضایی |
دکتری روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
کیوان کاکابرایی |
دانشیار، گروه روانشناسی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
نشانی اینترنتی
http://jsums.sinaweb.net/article_1428_e606f96bf4d30aff8bb53f475187151c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات