این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهشنامه اقتصاد کلان
، جلد ۹، شماره ۳۲، صفحات ۷۹-۹۸
عنوان فارسی
مدلسازی تعیینکنندههای اقتصادی پذیرش رادیو، تلویزیون و ماشین لباسشویی در ایران
چکیده فارسی مقاله
نوآوری تکنولوژیکی و اختراع موقعی که از سوی بخش عمده از جامعه بهکار گرفته شود عامل مؤثر در رشد و توسعهی اقتصادی و در نهایت رفاه جامعه به شمار میآید. در حوزهی اقتصاد از این پدیده که امری تدریجی و در طی زمان صورت میپذیرد به عنوان نفوذ و انتشار تکنولوژی یاد میشودو با منحنیS شکل نشان داده می شود. مطالعات نشان میدهد که این منحنی برای تمام نوآوریها صادق است. دراین مقاله به مطالعهی فرایند نفوذ و انتشار رادیو، تلویزیون و ماشین لباسشویی و عوامل مؤثر در نفوذ آنها بین خانوادههای ایرانی در چارچوب مدل انعطاف پذیر انتشار تکنولوژی پرداخته شده است. نتایج مطالعه نشان میدهد که نفوذ این سه در ایران به صورت تدریجی بوده و منحنیS شکل رادیو و تلویزیون کامل ولی ماشین لباسشویی درحال کامل شدن است. متغیّرهای قیمت تکنولوژی جدید، قیمت کالاهای جایگزین، درآمد قابل تصرّف، واردات ، تولید داخلی ، تقلیدو درجهی پیچیدگی نقش مؤثر در نفوذ آنها دارد. ضریب تقلید در ماشینلباسشویی 023/0 در تلویزیون 033/0 و در رادیو 04/0 بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
قهرمان عبدلی |
عضو هیأت علمی دانشکده ی اقتصاد ـ دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تهران (Tehran university)
ویدا ورهرامی |
پژوهشگر در مسایل اقتصادی
نشانی اینترنتی
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات