این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۸، شماره ۳، صفحات ۴۳۹-۴۴۷
عنوان فارسی
مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی گروهی و آموزش رفتار برنامهریزیشده بر اعتیادپذیری دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان مشهد
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف: با توجه به آثار زیانبار و جبرانناپذیر اعتیادپذیری برای پیشگیری از آسیبهای جدی بر قشر دانشجویان، به نظر میرسد باید اقداماتی در این زمینه صورت گیرد. هدف از مطالعه حاضر، مقایسه اثربخشی طرحواره درمانی گروهی و آموزش رفتار برنامهریزیشده بر اعتیادپذیری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان مشهد بود. مواد و روشها: طرح پژوهش حاضر، نیمهتجربی سه گروهی با پیشآزمون و پسآزمون میباشد. جامعه پژوهش، کلیه دانشجومعلمان پردیسهای استان خراسان رضوی در سال تحصیلی 99-1398 بود که نمونهای 45 نفره از بین داوطلبانی که آزمون پژوهش را داده و نمرات بالایی بهدست آورده بودند بهصورت تصادفی ساده انتخاب شدند. 45 نفر از دانشجومعلمان در سه گروه طرحوارهدرمانی (15 نفر)، آموزش رفتار برنامهریزیشده (15 نفر) و کنترل (15 نفر) بهصورت کاملاً تصادفی جایگزین شدند. گروههای مداخله بهترتیب تحت 11 جلسه طرحوارهدرمانی 60 دقیقهای و 8 جلسه آموزش رفتار برنامهریزیشده 90 دقیقهای قرار گرفتند و گروه کنترل درمانی را دریافت نکردند. دادهها با مقیاس اعتیادپذیری زرگر (1385) طی سه مرحله جمعآوری و با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها: طرحواره درمانی گروهی و آموزش رفتار برنامهریزیشده، بر کاهش اعتیادپذیری دانشجومعلمان تأثیر معنیداری دارد که این تأثیر پس از یک ماه پیگیری در هر دو گروه بادوام بود (0/01>P). همچنین تفاوت معناداری بین دو شیوه مداخله وجود نداشت (0/01
کلیدواژههای فارسی مقاله
&،quot،اعتیاد پذیری&،quot،، &،quot،طرحواره درمانی گروهی&،quot،، &،quot،آموزش رفتار برنامه ریزی شده&،quot،، &،quot،دانشجو معلمان&،quot،،
عنوان انگلیسی
Comparison of the effectiveness of group schema therapy and Education Based on the Theory of Planned Behavior on addiction of student teachers of Farhangian University of Mashhad
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Considering the harmful and irreparable effects of addiction to prevent serious harm to students, it seems that measures should be taken in this regard. The aim of this study was to compare the effectiveness of group schema therapy and planned behavior training on student addiction of teachers at Farhangian University of Mashhad. Materials and Methods: The design of the present study is quasi-experimental in three groups with pre-test and post-test. The study population was all student teachers in the campuses of Khorasan Razavi province in the academic year of 2019-2020. Forty-five student-teachers were randomly assigned to three groups: schema therapy (n=15), planned behavior training (n=15), and control (n=15). The intervention groups underwent 11 sessions of 60-minute schema therapy and 8 sessions of 90-minute planned behavior training, respectively, and the control group did not receive treatment. Data by scale Goldsmith Addiction (2006) It was collected during three stages and analyzed by repeated measures analysis of variance. Results: The research findings showed that group schema therapy and planned behavior training are effective in reducing student-teacher addiction . This effect after one month follow-up in both groups was durable (P < 0.01). There was also a significant difference between the two interventions (p < 0.01). Conclusion: Both schema therapy and planned behavior training can be effective in preventing youth addiction.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
&,quot,اعتیاد پذیری&,quot,, &,quot,طرحواره درمانی گروهی&,quot,, &,quot,آموزش رفتار برنامه ریزی شده&,quot,, &,quot,دانشجو معلمان&,quot
نویسندگان مقاله
علی صداقتی راد |
دانشجوی دکترای مشاوره، گروه مشاوره ، واحد بجنورد ،دانشگاه آزاد اسلامی ، بجنورد، ایران
محمد محمدی پور |
دانشیار، گروه روانشناسی ،واحد قوچان، دانشگاه آزاد اسلامی، ، قوچان، ایران
علی اصغر سرایی |
استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، ، واحد بجنورد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، بجنورد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jsums.sinaweb.net/article_1419_581b6a188b0b7c8c8f0714010073b102.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات