این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۸، شماره ۲، صفحات ۲۴۳-۲۴۹
عنوان فارسی
تأثیر تمرینات اسپارک بر عامل نروتروفیک مشتق از مغز در کودکان دارای اختلال رشدی (نشانگان داون و کمتوان ذهنی)
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف فاکتور نروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) یکی از عوامل مؤثر بر کارایی سیستم عصبی و افزایش فرایندهای ذهنی میباشد که مقدار آن با غنیسازی محیطی بهطور قابلتوجهی افزایش مییابد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر یک دوره تمرینات اسپارک بر BDNF در کودکان با نشانگان داون و کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود. مواد و روشها 20 دانشآموز پسر با نشانگان داون و 20 دانشآموز پسر کمتوان ذهنی 7 تا 9 ساله شهر شیراز، داوطلبانه در این تحقیق نیمهتجربی شرکت کردند. آزمودنیهای هر گروه، بهصورت تصادفی به دو زیرگروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. زیرگروههای آزمایش، یک برنامه منتخب اسپارک را به مدت 12 هفته و هر هفته 3 جلسه 45 دقیقهای اجرا کردند. زیرگروههای کنترل در این برنامه مداخلهای شرکت نداشتند. قبل و بعد از تمرینات اسپارک، از تمام آزمودنیها (آزمایش و کنترل) نمونهگیری خونی از ورید جلوبازویی بهعمل آمد. پس از جداسازی سرم از پلاسما به روش الایزا، سطح BDNF با استفاده از کیت انسانی استبیوفارم ساخت کشور چین با دقت 0/01نانوگرم/ میلی لیتر اندازهگیری شد. یافتهها نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر نشان داد که اثر تعاملی گروه*مرحله معنادار میباشد. بررسیهای بیشتر نشان داد در پیشآزمون، تفاوت معناداری بین گروههای چهارگانه در سطوح BDNF وجود ندارد. هرچند در پسآزمون، هر دو زیرگروه تجربی (کمتوان ذهنی و نشانگان داون) بطور معناداری BDNF بالاتری نسبت به زیرگروههای کنترل داشتند. همچنین، سطح BDNF در زیرگروههای تجربی از پیش به پسآزمون پیشرفت معناداری نشان داد، در حالیکه در مورد زیرگروههای کنترل تفاوت معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت که برنامه منتخب اسپارک باعث افزایش سطح BDNF در کودکان دارای اختلال رشدی میشود. هرچند، این برنامه بهطور یکسانی بر هر دو گروه کمتوان ذهنی و نشانگان داون، تأثیرگذار بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تمرینات اسپارک، عامل نروتروفیک مشتق از مغز، نشانگان داون، کمتوان ذهنی، اختلال رشدی،
عنوان انگلیسی
Effects of SPARK Program on Brain Derived Neurotrophic Factor in Children with developmental disorders (Down Syndrome & intellectual Disability)
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Brain-derived neurotrophic factor (BDNF) is one of the factors affecting nervous system efficiency and enhancing mental processes, which is significantly increased by environmental enrichment. Therefore, the purpose of this study was to investigate the effect of a SPARK program on BDNF in children with Down’s Syndrome (DS) and those with intellectual disability (ID). Materials and Methods: Twenty male students with DS and twenty male students with ID, aged 7 to 9 years, in Shiraz voluntarily participated in this quasi-experimental study. The participants in each group were randomly divided into two experimental and control subgroups. Experimental subgroups performed a selected SPARK program 3 sessions of 45 minutes per week for 12 weeks. Control subgroups did not participate in this intervention program. Blood sample were taken from all groups before and after SPARK program. After separation of serum from plasma by ELISA, BDNF levels were measured with a precision of 0.01 ng / ml using a Chinese Eastbiopharm Kit for human samples . Results: Analysis of variance (NOVA) with repeated measures showed a significant phase * group interaction. Further analysis showed no significant differences in BDNF level between the four groups in pretest. However, in post-test, both experimental subgroups (DS & ID) had significantly higher BDNF than control subgroups. Conclusion: According to the results, it can be argued that the selected SPARK program increases the level of BDNF in children with developmental disorders. However, the program has equally affected children with Down’s Syndrome and those with intellectual disabilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تمرینات اسپارک, عامل نروتروفیک مشتق از مغز, نشانگان داون, کمتوان ذهنی, اختلال رشدی
نویسندگان مقاله
حمید آروین |
دانشجوی دکتری رفتار حرکتی- رشد حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
سعید ارشم |
استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
حسن رهبان فرد |
استادیار گروه رفتار حرکتی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
مهرزاد مقدسی |
دانشیار گروه فیزیولوژی ورزشی، دانشکده هنر و معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران
نشانی اینترنتی
http://jsums.sinaweb.net/article_1364_04b28fb89af9b100be8cd886dce7883e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات