این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۱۰، شماره ۳۰، صفحات ۳۳-۴۲

عنوان فارسی مقایسه وبلاگ های کتابخانه ها و کتابداران ایرانی با وبلاگ های برتر کتابداری؛۱۳۸۵
چکیده فارسی مقاله مقدمه: وبلاگ ها ابزاری بدیهی برای کتابداران هستند. سه راه عمده برای کاربرد وبلاگ ها در حوزه کتابداری عبارتند از: استفاده شخصی کتابداران برای روزآمد کردن اطلاعات، به عنوان منبعی قابل توجه برای کاربران و به عنوان راهی جهت تهیه اطلاعات در مورد کتابخانه ها و خدمات آنها. هدف این مطالعه مقایسه وبلاگ های کتابخانه ها و کتابداران ایرانی با وبلاگ‌های برتر کتابداری دنیا جهت شناسایی نقاط ضعف و قوت و طراحی بهتر این وبلاگ ها می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی- توصیفی و به طور تطبیقی به مقایسه وبلاگ های کتابخانه ها و کتابداران ایرانی با وبلاگ های برتر کتابداری دنیا در سال 1385 انجام گردید. تعداد 79 وبلاگ از وبلاگ های کتابخانه ها و کتابداران ایرانی و 10 وبلاگ برتر کتابداری دنیا در سال 2006 به عنوان جامعه پژوهش انتخاب شدند. روش گردآوری داده ها مشاهده مستقیم و ابزار گردآوری چک لیستی بود که عناصر اصلی آن از پژوهش هرینگ و همکاران اقتباس شده و بر اساس مشاهدات و تجربه نگارنده، مشورت با اساتید و وبلاگ نویسان و مقایسه با وبلاگ های برتر، موارد دیگری نیز به آن اضافه شده است. در این چک لیست عناصر مشخصات کلی، مشخصات نویسنده/نویسندگان، تاریخ و سطح فعالیت وبلاگ، جنبه های فنی، محتوای کلی، وضعیت لینک دهی و نظرات مدنظر قرار گرفت. داده های گرآوری شده با استفاده از روش های آمار توصیفی تحلیل شد. یافته ها: از نظر نوع وبلاگ های ایرانی مشخص شد که 67درصد این وبلاگ ها از نوع فیلتر و 14 درصد از نوع دانش می باشند. اطلاع رسانی در مورد رشته و اخبار دنیای کتابداری ( 18 درصد)، هم اندیشی و برقراری ارتباط بین کتابداران و ارایه فعالیت ها ( 9 درصد ) و درج اطلاعات علمی، مقالات و ترجمه ها ( 9 درصد) رایج ترین اهداف وبلاگ های ایرانی را تشکیل می داد. بررسی عناصر مختلف ساختاری در وبلاگ های کتابداران ایرانی نشان داد 5/40درصد وبلاگ های ایرانی بین 50تا 75 درصد عناصر مربوط به مشخصات نویسندگان، 4/97درصد وبلاگ های ایرانی بین 50تا 75 درصد عناصر جنبه های فنی پست ها، 48/78درصد وبلاگ های ایرانی زیر 50 درصد جنبه های فنی کلی، 55/64درصد وبلاگ های ایرانی زیر 50 درصد عناصر محتوای کلی و 42/43درصد این وبلاگ ها زیر 50 درصد انواع پیوندها را در وبلاگ‌های خود رعایت نموده اند. در مجموع 54/65 درصد عناصر ساختاری در وبلاگ های برتر کتابداری و 90/49 درصد در وبلاگ های ایرانی وجود داشته است. نتیجه گیری: بررسی مشخصات ساختاری سبب رتبه بندی وبلاگ های کتابخانه ها و کتابداران ایرانی و وبلاگ های برتر کتابداری دنیا بر اساس مجموعه امتیازهای کسب شده گردید. وبلاگ گروهی کتابداران ایران با امتیاز 95/80 درصد رتبه اول و وبلاگ ناکتابدار با امتیاز 26/17 درصد رتبه هفتاد و نهم را از نظر ساختار در وبلاگ های ایرانی کسب کردند. در وبلاگ های برتر کتابداری دنیا نیز وبلاگ Academic Librarianبا امتیاز 14/82% در رتبه اول و وبلاگ conservator با امتیاز 76/29 درصد در رتبه دهم از نظر ساختاری قرار گرفت. در این رتبه بندی 23/58 درصد وبلاگ های ایرانی و 20 درصد وبلاگ های برتر کتابداری دنیا زیر 50 درصد عناصر ساختاری را در طراحی وبلاگ ها رعایت کرده اند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A comparative study on Iranian libraries and librarians,and superior librarianship web logs
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Web logs are the evident tools for the librarians. There are three main ways for applying web logs in librarianship fields, as follows: personal use by librarian to upgrade their personal information, as a source of information in case of libraries, and for their services. The aim of this research is to comparison between Iranian libraries and librarians, and superior librarianship web logs. Methods: Present research has been achieved by descriptive method and comparatively studied a comparison between Iranian libraries and librarians, and superior librarianship web logs in 2006. Seventy- nine web logs from libraries and Iranian librarian and ten best librarianship web logs in the world in 2006 have been chosen as research community. We used direct observations and a check list -that its main factors came from Herring- and associated and based on observations and writer experiences, coaches' and weblog writers consultations for collecting data and comparing with the best weblogs, other subjects have been added in this check list including overall identifications factors, writers identifications , date , and the level of the weblog activities, technical aspect, overall concept, linkage conditions, and opinion have been showed. Collected data have been presented and analyzed using descriptive statistics method. Results: In terms of type, it showed that 67% of Iranian web log are filtrated and 14% are scientific, Communicating services in terms of the librarianship and its news %18,coordination and similarity and communication between librarian and services performance %9 and publishing scientific information, papers and translations 9% are the main goal of the Iranian web logs. Evaluating different structural factors in Iranian librarian weblogs showed that in 40.5% of Iranian web log between 50% up to 75% of the writers identifications, 97.4% of them between 50% up to 75% of technical factors, 78.48% of Iranian weblog under 50% of overall technical factors, 64.55% of them under 50% overall containing, and 43.42% of them under 50% different type of the connections have been observed. In total 65.54% of the structural factors were in superior weblogs and 49.90% in Iranian web logs. Conclusion: Evaluation of the structural factors made the leveling Iranian librarian and libraries and superior libraries web logs based on gained scores. Iranian librarian group web logs achieved the first place by 80.95% points and non librarian web logs went down to 79 place by 17.26%based on structural factors among Iranian web logs. Between the superior web logs The Academic Librarian was in first place by 82.14% and the Conservator in 10th place by 29.76%points. Some 58.23% of Iranian and 20% of world's superior web logs managed the structural factors in this grading.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله رقیه اسکروچی | r skroji


مریم فرهادی | m farhadi


حمیدرضا حقانی | hr haqqani



نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-35&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات