این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۳۳۰-۳۳۷

عنوان فارسی اثربخشی آموزش رویکرد ارتقای بهبودی ذهن‌آگاه محور به شیوه گروهی بر واکنش‌پذیری شناختی نسبت به خلق غمگین و اضطراب مرتبط با درد در بیماران دارای درد مزمن
چکیده فارسی مقاله چکیده:زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش رویکرد ارتقای بهبودی ذهن‌آگاه محور به شیوهگروهی بر کاهش واکنش‌پذیری شناختی نسبت به خلق غمگین و اضطراب مرتبط با درد در بیماران مبتلا به درد مزمن انجام گرفت.روش کار: این پژوهش به‌صورت نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون_پس‌آزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعه‌آماری مورد مطالعه شامل همه بیماران مبتلا به درد مزمن مراجعه کننده به مراکز درمانی (بیمارستان‌های دارای درمانگاه‌های تخصصی طب فیزیکی، و ارتوپدی) شهر اهواز در تابستان 1397 است. 30 فرد مبتلا به درد مزمن از طریق فراخوان و به شیوه داوطلبانه بر اساس تشخیص پزشک متخصص انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15 نفر) به‌صورت تصادفی گمارش شدند. از هر دو گروه پیش‌آزمون گرفته شد. اعضای گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 120 دقیقه‌ای تحت آموزش گروهی مبتنی بر رویکرد ارتقای بهبودی ذهن‌آگاه محور قرار گرفتند واعضای گروه کنترل هیچ مداخله‌ای دریافت نکردند. ابزارهای پژوهش شامل شاخص تجدیدنظر شده حساسیت در برابر افسردگی لیدن_تجدیدنظر شده(LEIDS_R) و مقیاس نشانگان اضطراب مرتبط با درد(PASS) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس چندمتغیره (با نرم افزار SPSS 21) استفاده گردید. یافته ها: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری با سطح معناداری (0001/0≥P) نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه در مرحله پس‌آزمون وجود دارد که نشان‌دهنده اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر ارتقای بهبودی ذهن‌آگاه محور بر واکنش‌پذیری شناختی نسبت به خلق غمگین و اضطراب مرتبط با درد در بیماران مبتلا به درد مزمن است. نتیجه گیری: از این مطالعه می‌توان نتیجه گرفت که آموزش گروهی مبتنی بر ارتقای بهبودی ذهن‌آگاه محور می‌تواند رویکردی مناسب برای کاهش واکنش‌پذیری شناختی نسبت به خلق غمگین و اضطراب مرتبط با درد در بیماران مبتلا به درد مزمن باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله درد مزمن، ذهن‌آگاهی، واکنش‌پذیری شناختی، اضطراب،

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Group Therapy based on Mindfulness Oriented Recovery Enhancement Approach on Cognitive Reactivity to Sad Mood and Pain-Related Anxiety in chronic pain patients
چکیده انگلیسی مقاله AbstractBackground & Objectives:. This study aimed to determine the effectiveness of group therapy based on mindfulness oriented recovery enhancement approach on Cognitive Reactivity to Sad Mood and Pain-Related Anxiety among Chronic Pain Patients.Materials & Methods: This study is quasi-experimental with control group. The statistical population included all the patients with chronic pain at Ahwaz who have been referred to Health Center (Hospitals with specialized clinics of physical medicine and orthopedics) in summer 2017. 30 chronic pain patients were selected through recall and in a voluntary method based on pain specialist diagnosis and randomly allocated into two experimental(n=15) and control (n=15) groups. Both groups were tested before. The experimental group for eight sessions of 120-minute group therapy were based on mindfulness oriented recovery enhancement approach. Control group members did not receive any interventions. Data through questionnaires study were Index of Depression Sensitivity-Revised Version (LEIDS-R) and Pain Anxiety Symptoms Scale (PASS). Research data to way multivariate analysis of variance were analyzed by SPSS 21 software.Results: The results of multivariate analysis of covariance with significance level (p > 0.0001) on the hypothesis show a significant difference between the two groups at post-test, that represents the effectiveness of mindfulness oriented recovery enhancement approach group therapy based on Cognitive Reactivity to Sad Mood and Pain-Related Anxiety among Chronic Pain Patients.Conclusion: The conclusion of the study is based on group therapy, mindfulness oriented recovery enhancement approach is to reduce. Cognitive Reactivity to Sad Mood and Pain-Related Anxiety among Chronic Pain Patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله درد مزمن, ذهن‌آگاهی, واکنش‌پذیری شناختی, اضطراب

نویسندگان مقاله حدیث محمودصالحی |
دکترای تخصصی روانشناسی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

ایران داودی |
استادیار گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

عبدالکاظم نیسی |
استاد گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

مهناز مهرابی زاده هنرمند |
استاد گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی http://jsums.sinaweb.net/article_1305_50c04364b8185555d26596d89cdd2902.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات