این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۷، شماره ۳، صفحات ۳۸۰-۳۸۳
عنوان فارسی
ارزیابی تاثیر آموزش مهارتهایتفکرانتقادیبر آناتومی بالینی مقدماتی برای مواجهه با بیمار در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
چکیده فارسی مقاله
چکیدهمقدمه وهدف: در روش های جدید آموزش مهارتهایتفکرانتقادیدرحوضهیآناتومی بالینی مقدماتی مواجهه با بیمار ضروری به نظر می رسد هدف از این مطالعه تاثیر آموزش مهارت های تفکر انتقادی برآناتومی بالینی مقدماتی مواجهه با بیمار دردانشجویان پزشکی می باشد.مواد وروشها: این مطالعه توصیفی تحلیلی در سال -1397-1395در دانشگاه علوم پزشکی سبزواردر مقطع علوم پایه با همکاری34داشجوی پزشکی که شامل24 دانشجوی مونث و10 دانشجوی مذکربودند انجام شده است در این مطالعه از پرسشنا مه گرایش تفکر انتقادی کالیفرنیا(CCTST) استفاده شد با این تفاوت که در پژوهش حا ضر دانشجویان قبل از از آموزش مهارت های تفکر انتقادی آناتومی بالینی مقدماتی مواجهه با بیمار( Early Clinical Exposure) ( ECE) وبعد از گذراندن آن(ECE) بود پرسشنا مه در بردارندهای سئوالاتی در حوضه تجزیه وتحلیل ، مهارت های استنبا طی و استدلا ل استقرایی و قیاسی بودانجام گرفت. داده هاازنرم افزازSPSS16 با آزمون تی زوجی(Pair :T –test) تجزیه وتحلیل شدندیا فته ها: میا نگین پاسخ درست در حیطه استدلا ل قیاسی(Inductive Reasoning) ،استنباطی(Inference) یا استتنتا جی واستدلال استقرایی (Deductive Reasoning) قبل وبعد ازECE با آموزش مهارتهای تفکر انتقادی معنی دار بودP0.05 .نتیجه گیری : آموزش مهارت های تفکرانتقادی موجبارتقاء کیفی فراگیران میشود در نتیجه باز خورد وفیدبک مثبتی رابین-مدرس،فراگیر وبیمارفراهم می کندکه اهمیت با لینی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانشجو، آموزش آناتومی مواجهه با بیمار، مهارت ها تفکر انتقادی،
عنوان انگلیسی
Evaluation of the effect Critical Thinking Skills in the primary Clinical Anatomy Exposure with patient in medical students of Sabzevar University of Medical Science
چکیده انگلیسی مقاله
AbstractBackground and Purpose: The new methods of the evaluation of critical thinking skills educate is necessary for approaches with patient in early clinical exposure in medical students .Material and Methods: This descriptive-analytical study was carried out at Sabzevar University of Medical Sciences in 2016-2018. The present study was conducted in collaboration with 34 medical students inclouded(24 males and 10 females) in this study using California Critical Thinking Skills Questionnaire (CCTST). Early Clinical Exposure (ECE) and after skill education- (ECE) were performed in the related to analysis, inductive and deductive reasoning skills. Data were analyzed by SPSS16 software using MC-Nemar and paired t-tests (Pair: T-test).Results: Mean scores of analysis skills before and after undergoing preliminary anatomy of the patient (Early Clinical Exposure)the correct answer were significant in the area of inductive reasoning and inference or reasoning deductive before and after ECE with Critical Thinking Skills training (P 0.05.Conclusion: The results showed that teaching ccritical thinking skills training improves learners' quality and also provides positive feedback to the teacher, learner and patient.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دانشجو, آموزش آناتومی مواجهه با بیمار, مهارت ها تفکر انتقادی
نویسندگان مقاله
رحیم گل محمدی |
دانشیار، گروه علوم تشریحی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران.
مطهره گل محمدی |
دانشجوی رشتة زبان و ادبیات انگلیسی، دانشگاه دولتی نیشابور، نیشابور، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jsums.sinaweb.net/article_1310_2a277d493416977da4f5838e75361bad.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات