این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۳۰۴-۳۱۱
عنوان فارسی
تأثیر آموزش مبتنی بر نظریه خودکارآمدی بر سواد سلامت، خودکارآمدی عادات منظم خوردن و فعالیت منظم جسمی در دانش آموزان دختر ۱۸-۱۵ سال شهر چناران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:خودکارآمدی یک پیشگویی کننده برای رفتارهای بهداشتی از جمله فعالیت جسمی و عادات خوردن است. سواد سلامت ظرفیت افراد برای کسب، پردازش و درک اطلاعات و خدمات بهداشتی پایه مورد نیاز برای تصمیم گیری های سلامتی می باشد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیرآموزش بر اساس نظریه خودکارآمدی بر سواد سلامت، خودکارآمدی عادات منظم خوردن و خودکارآمدی فعالیت منظم جسمی در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم، می باشد. روش کاراین پژوهش مطالعه ای نیمه تجربی بود که در آن 92 دانش آموز دختر 18-15 سال شهر چناران به روش نمونه گیری تصادفی ساده در دوگروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه های اطلاعات دموگرافیک، سواد سلامت (NVS)، خودکارآمدی عادات منظم خوردن و فعالیت منظم جسمی بود. مداخله آموزشی درپنج جلسه آموزشی 40 دقیقه ای در گروه آزمون طراحی و اجرا شد. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از آزمون های توصیفی و تحلیلی با نرم افزار spss انجام شد.یافته ها قبل از مداخله تفاوت معناداری بین دو گروه آزمون و کنترل از نظر میانگین نمره سواد سلامت، خودکارآمدی عادات منظم خوردن و خودکارآمدی فعالیت منظم جسمی مشاهده نشد. اما بعد از مداخله، تفاوت آماری معناداری در نمره سواد سلامت) 001/0(p˂ ، خودکارآمدی عادات منظم خوردن) 001/0(p˂ و خودکارآمدی فعالیت منظم جسمی( 001/0(p˂ در گروه آزمون مشاهده شد.نتیجه گیری نتایج نشان داد که طراحی و اجرای مداخلات آموزشی مبتنی بر نظریه خودکارآمدی می تواند منجر به افزایش سواد سلامت، خودکارآمدی عادات منظم خوردن و خودکارآمدی فعالیت منظم جسمی دانش آموزان گردد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سواد سلامت، خودکارآمدی فعالیت منظم جسمی، خودکارآمدی عادات منظم خوردن،
عنوان انگلیسی
Effect of education based on self-efficacy theory on health literacy, self-efficacy of regular eating habits and self-efficacy of regular physical activity in Female students aged 15-18 years in Chenaran
چکیده انگلیسی مقاله
Self-efficacy is a predictor of health behaviors, including physical activity and eating habits. Health literacy is the capacity of individuals to obtain, process and understand information and basic health services needed for health decision making. The purpose of this study was to determine the effect of education based on self-efficacy theory on health literacy, self-efficacy of regular eating habits and self-efficacy of regular physical activity in second-grade female studentsMaterials and MethodsThis research was a Semi-experimental study in which 92 female students aged 15-18 years were randomly selected through simple random sampling and assigned to two groups of test and control. Data gathering tools were demographic information, Health Literacy (NVS), self-efficacy of regular eating habits and self-efficacy of regular physical activity questionnaires. Educational intervention was designed and implemented in a 40-minute training session in the experimental group. Data analysis was done using descriptive and analytical tests by SPSS software.ResultsBefore intervention, there was no significant difference between the two test and control groups in terms of mean score of health literacy, self-efficacy of regular eating habits and self-efficacy of regular physical activity. But after intervention, there was a significant difference in health literacy score (P= 0.001), self-efficacy of regular eating habits (P
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سواد سلامت, خودکارآمدی فعالیت منظم جسمی, خودکارآمدی عادات منظم خوردن
نویسندگان مقاله
معصومه معتمدی |
کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشکدة بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نوشین پیمان |
استاد، گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، دانشکدة بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
منور افضل آقایی |
دانشیار، پزشکی اجتماعی، گروه آمار و اپیدمیولوژی دانشکدة بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jsums.sinaweb.net/article_1300_9fcea415bb817ef537431455c7044933.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات