این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۰، شماره ۳۰، صفحات ۴۳-۵۰
عنوان فارسی
تعیین سطح آگاهی و نگرش مدیران مراکز درمانی در خصوص کاربردهای سیستم های اطلاعات بیمارستانی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: تحقیقات نقش موثر بکارگیری سیستم اطلاعات بیمارستانی (HIS ) را در ارتقاء کیفیت خدمات سلامت، افزایش رضایتمندی و بهبود اقتصاد درمان نشان داده است. با توجه به ضرورت ایجاد HIS و نقش مهم آگاهی و نگرش مدیران، این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی و نگرش مدیران مراکز درمانی گلستان در سال 1385 انجام گردید. روش بررسی: این مطالعه توصیفی به روش مقطعی بر روی 73 نفر از مدیران مراکز درمانی در دانشگاه علوم پزشکی گلستان که حاضر به همکاری در این مطالعه شدند در سال 1385 انجام شد. برای هر یک از مدیران پرسشنامه ای دارای پایایی و روا ارسال شد. پس از تکمیل پرسشنامه، داده ها از طریق نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که3/59 درصد مدیران مراکز درمانی دارای آگاهی متوسط و 1/95 درصد آنها دارای نگرش مثبت در خصوص کاربردهای HIS می باشند. بیشترین نمره آگاهی مربوط به مسئولین مدارک پزشکی و کمترین مربوط به مسئولین اتاق عمل و مدیران داخلی بود. بیشترین سطح نگرش مثبت مربوط به مسئولین آزمایشگاه و کمترین مربوط به مسئولین واحد مالی و اتاق عمل بود. نتیجه گیری : از آنجایی که مدیران مراکز درمانی دانشگاه علوم پزشکی گرگان دارای آگاهی متوسط در خصوص کاربردهای HIS می باشند، لذا جهت استفاده بهتر و کاربردی از HIS در تمام قسمت های بیمارستان برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی علمی برای بالا بردن میزان آگاهی ضرورت دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیستم اطلاعات بیمارستانی، مدیران مراکز درمانی، آگاهی، نگرش
عنوان انگلیسی
A study on curative centers managers,knowledge and attitude levels about Hospital Informatics Systems
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Researches showed the effective role of applying the hospital information systems (HIS) in upgrading quality of the curative care services, increasing satisfactions, and improving treatment economy. Due to the necessities of the HIS development and the important role of managers knowledge and attitudes, present study carried out to achieve the level of Golestan curative centers (province) managers knowledge and attitudes in 2006. Methods: Present study is a cross-sectional descriptive study, has been done on 73 people of the Golestan curative centers managers who agreed to participate in this study in the year 2006.Avalid and reliable questionnaire have been sent for each manager. After completing the questionnaire, collected data analyzed by SPSS software. Results: Our research findings showed that 59.3% of managers had average knowledge, and 95.1% had a positive attitude about the HIS. Maximum knowledge scores belonged to the medical records staffs, and minimum knowledge scores to operation theaters and hospital officers. Maximum level of the positive attitude found for laboratories staffs and minimum to finance and operation theaters department. Conclusions: Due to the average levels of Golestan curative centers managers knowledge and attitudes about HIS, to improve HIS usage at all different departments, to hold the training courses to improving the level of knowledge is necessary.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مهدی حبیبی کولایی | m habibi kolayee
کنیزرضا حسین پور | kr hosseinpour
الهام مبشری | e mobashsheri
ناصر بهنام پور | n behnampour
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-34&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات