این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت سلامت، جلد ۱۰، شماره ۳۰، صفحات ۵۹-۶۶

عنوان فارسی ارزشیابی راهبرد کاهش تصدی در خدمات پشتیبانی بیمارستانهای تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با گذشت بیش از دو سال از اجرای راهبرد کاهش تصدی در خدمات پشتیبانی بیمارستانهای تابعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سنجش میزان دستیابی به اهداف این راهبرد و ارزیابی عملکرد آن ضروری به نظر می‌رسید. هدف از این مطالعه ارزیابی استقرار راهبرد مذکور و نتایج حاصل از آن می‌باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر، مطالعه ای توصیفی، مقطعی و کاربردی بوده که به ارزیابی راهبرد کاهش تصدی در خدمات پشتیبانی بر روی سه فعالیت تغذیه، نظافت، لاندری در بیمارستان های مجری این راهبرد (یک بیمارستان از هر دانشگاه علوم پزشکی) در طی سالهای 85-1383 پرداخته است. یافته‌ها: در طی سالهای 85-1383 به صورت میانگین، 29/86 درصد از خدمات تغذیه‏، نظافت و رختشوی‌خانه بیمارستانهای مورد مطالعه واگذار و برای واگذاری این خدمات 89/62 درصد مناقصه برگزار گردیده است. واگذاری فعالیتهای مورد مطالعه بطور میانگین به میزان 05/94 درصد از طریق انعقاد قراردادهای حجمی و میزان مشارکت پیمانکار در تامین مواد مصرفی، تجهیزات و تعمیر آن در این واگذاری ها 51/46 درصد بوده است. متوسط میزان رضایتمندی حاصل از خدمات واگذار شده نیز در طی این سالها 89/76 درصد و پرداخت به پیمانکاران بر اساس وارسی نامه های نظارتی نیز به طور میانگین 71/78 درصد‌ بوده است. متوسط بهای هر وعده غذا در این سالها 5341 ریال، بهای نظافت هر مترمربع 12078 ریال و بهای شستشوی هر کیلوگرم لباس یا ملحفه 2959 ریال بوده و رشد بهای واحد خدمات در بعضی از خدمات و در بعضی از سالها با نرخ افزایش قیمت محاسبه شده، مغایرت داشته است. میان وضعیت برگزاری مناقصات و میزان رضایتمندی و پرداخت بر مبنای وارسی نامه های نظارتی و میزان رضایتمندی نیز همبستگی معنادار وجودندارد. ولی نتایج مطالعه، وجود همبستگی نسبی میان مبلغ قرارداد ماهیانه و نیروی انسانی شاغل در قرارداد و نیروی انسانی شاغل و حجم کار ماهیانه را نشان داد. همچنین میان بهای واحد خدمات و میزان رضایت مندی همبستگی وجود نداشته است. همچنین رابطه معنادار میان نحوه تامین مواد مصرفی، تجهیزات و تعمیر آن و میزان رضایت مندی وجودنداشت. نتیجه‌گیری: به نظر می‌رسد که واگذاری خدمات می‌تواند به ارتقاء کارآیی بیمارستان و افزایش رضایت بیماران و کارکنان منتهی گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کاهش تصدی، برون سپاری، خدمات پشتیبانی، بیمارستان

عنوان انگلیسی An evaluation of the outsourcing strategy in supportive services in the hospitals affiliated to the Ministry of Health andMedical Education
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: After more than two years of the implementation of outsourcing support services strategy in hospitals affiliated to the Ministry of Health & Medical Education, an assessment for the attainment of objectives and the evaluating this strategy was very necessary. This study is aimed to evaluating of above mention strategy, and its results. Methods: This is a descriptive, cross-sectional, and applied study for evaluating outsourcing support services strategy in three supportive services (catering, cleaning & laundry) in pilot hospitals (one hospital from each Medical Universities) during 2005-2007. Results: During the years 2005-2007 on the average 86.29% of caterings, cleaning & laundry services of the hospitals have been outsourced, 89.62% of these hospitals have put out these services to tender. The activities that were outsourced during this time and the average were 94.05% through holding volume contracts and participation of contractors in supplying the consumable goods, equipment and maintenance repairing these equipments was 46.51%. The mean satisfaction rate of outsourced services was 76.89% and the payment average to the contractors based on the assessment controlling check-lists was a mean 78.71%. The mean price for each meal in these years was 5341.15 Rials. The cleaning price for each square meter was 12078.66, and for washing each kilogram of clothes or bed sheets was 2929 Rials. The increase of price for the basic services during some years differed from the priced rise of the estimated price. There is no significant correlation between the situation of tenders and satisfaction rate which was in the case of paying based on the assessment controlling checklists and the rate of satisfaction. But there was a correlation between the amount of monthly contract and human resources working in the contract. Also there was a correlation between the human resources and monthly volume of the work. There was no correlation between the basic price of services and the rate of satisfaction. Also there was no significant correlation between condition of supplying the usage materials, equipments and maintenance these equipments, and satisfaction rate. Conclusion: It seems that outsourcing the services can lead to improvement of hospital efficacy and enhancing the patients and personnel's satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Outsourcing, Supportive services, Hospital

نویسندگان مقاله سیدجمال الدین طبیبی | sj tabibi


محمد جمیل کاخانی | mj kakhani


الهام احسانی چیمه | e ehsani chimeh



نشانی اینترنتی http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-32&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات