این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۰، شماره ۲۹، صفحات ۳۷-۴۴
عنوان فارسی
تعیین رابطه بین سبکهای مدیریتی با وظایف مدیران دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از عوامل موثر در افزایش اثربخشی، کارایی و در نهایت بهرهوری، سبک رهبری مدیران سازمان میباشد. چون در سازمانها هر موقعیتی سبک رهبری خود را میطلبد، آگاهی مدیران از الگوها و تئوریهای رهبری، انجام وظایف آنها را آسانتر نموده و باعث موفقیت سازمانها در نیل به اهدافشان میگردد. هدف اصلی از انجام این پژوهش تعیین رابطه بین سبکهای مدیریت مدیران ردههای مختلف وظایف (برنامهریزی، سازماندهی، کنترل) مدیران آموزشی و غیر آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود. روش بررسی: این پژوهش از نوع کاربردی است که به صورت مقطعی (توصیفی- تحلیلی) انجام شد. جامعه پژوهش را کلیه مدیران عالی و میانی دانشگاه تشکیل میدهند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل دو پرسشنامه بود. پرسشنامه "الف" سبکهای رهبری فیدلر ؛ و پرسشنامه "ب" عملکرد مدیران را مورد سنجش قرار میداد. پس از سنجش روایی و پایایی، پرسشنامهها بین مدیران دانشگاه توزیع شد. پردازش وتجزیه و تحلیل دادهها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار، آنالیز واریانس یک طرفه، رگرسیون، آزمون HSD توکی و دانکن و ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن) با استفاده از نرم افزار SPSS صورت گرفت. یافتهها: حدود 49درصد مدیران از نظر برنامهریزی و 48 درصد ایشان از نظر سازماندهی در سطح بالا و 40 درصد آنان از نظر کنترل در سطح متوسط بودند. سایر یافتهها نشان داد که بین سبک رهبری مدیران ( وظیفهمدار - رابطهمدار) و برنامهریزی، سازماندهی و کنترل آنها رابطه معنیداری وجود دارد. همچنین بین میانگین کنترل مدیران در ردههای مختلف سنی و بین میانگین سبک رهبری مدیران در ردههای مختلف سابقه خدمت تفاوت وجود داشت. نتیجهگیری: طبق نتایج به دست آمده رهبران وظیفهگرا و رابطهگرا در برنامهریزی و تعیین اهداف سازمانی عملکرد خوبی داشتند. همچنین نتایج نشان داد با سبک رهبری مناسب در سازمان میتوان با سازماندهی، وظایف را برای بهبود عملکرد سازمان هماهنگ نمود. این بدان معنا است که هر قدر سبک هدایت و رهبری مدیران با موقعیتها و نیازمندیهای زیردستانشان هماهنگ باشد مدیران در دستیابی به اهداف و اجرای وظایفی از قبیل برنامهریزی، سازماندهی و کنترل موفق تر خواهند بود. از طرفی با توجه به اینکه رهبری رابطهای است بر اساس کنترل و نفوذ، رهبران وظیفهگرا و رابطهگرا با کنترل بر کارکنان اطمینان داشتند که به اهداف خود خواهند رسید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک رهبری، وظایف مدیریت، برنامهریزی، سازماندهی، کنترل
عنوان انگلیسی
Determining correlation between management styles and administrators' duties in Kerman University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of the most effective factors on increasing effectiveness, efficacy and ultimately productivity, is the organizational manager styles. Due to every organization has unique condition it needed and its own management skills, managers' knowledge of the patterns and management theories, makes their job much easier and causes their organizations successes. Main objective of this study is finding different methods of the management in teaching and non teaching administrators in Kerman University of Medical sciences in different levels and their duties (planning, organizing, controlling). Methods: This is an applied study carried out as cross-sectional analytic method. The research population is all the high level and intermediate administrators. Tools of collecting data were two questionnaires: questionnaire Achecked the Fiddler methods and questionnaire B checked manager's performances. After evaluating validity and reliability those two questioners they were distributed among University's administrators. Data analysis was done as descriptive(frequencies, means, and standard deviations)and analytic(one way analysis of variances, regressions, Toki HSD test, Duncan, and Pearson's correlation and Spearman tests) using SPSS software. Results: About almost 49% of administrators in planning, and 48% of them in organizing, judged in upper level, and 40% in the medium level. Other finding showed that between their styles (duties oriented and relation oriented) and planning, organizing, and control there was significant correlations. Also between the mean of administrators control in different age groups and different years of services and levels of the their experiences there were meaning differences. Conclusions:According to our findings the duty oriented and relation oriented administrators both have good performances in planning and determining organizational goals. Also our findings showed that with a suitable organizational managing style in , duties could be arranged to improve organizations' performances. That means , the more managers' style are coordinated with the facts and needs of subordinate people, the more accomplish such as planning, organizing, and controlling, would achieved by administrators. Because management is a relation between control and influence, both duties oriented and relation oriented administrators are assure to achieve their goals.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمود نکویی مقدم | m nekoei moghadam
ملیکه بهشتی فر | m beheshtifar
زهرا شکوه سلجوقی | z shokoh saljoghi
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-26&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات