این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
Health, Spirituality and Medical Ethics Journal
، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۱۴۳-۱۴۸
عنوان فارسی
نقش پیش بینی کنندگی بهزیستی معنوی در رابطه با اضطراب اجتماعی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
اضطراب اجتماعی یکی از رایج ترین اختلالات اضطرابی است که به ترس پایدار از یک یا چند موقعیت اجتماعی یا عملکردی اشاره داشته و شیوع بالایی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی بهزیستی معنوی در رابطه با اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و رگرسیون بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه الزهراء در سال تحصیلی 98-1397 بود. روش نمونهگیری از نوع تصادفی خوشه ای و حجم نمونه 290 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها شامل مقیاس هراس اجتماعی کانور و همکاران (2000) و بهزیستی معنوی دهشیری و همکاران (1387) بود. از آزمون همبستگی و رگرسیون چندمتغیره به منظور تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که ابعاد بهزیستی معنوی با اضطراب اجتماعی رابطه منفی معنادار دارد. در آزمون رگرسیون نیز 10 درصد از تغییرات متغیر اضطراب اجتماعی با متغیر بهزیستی روانی تبیین شد. بر اساس این یافته ها برنامهریزی و آموزش جهت ارتقای بهزیستی معنوی دانشجویان میتواند نقش مهمی در کاهش اضطراب اجتماعی آنها داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهزیستی معنوی، اضطراب اجتماعی، دانشجویان.
عنوان انگلیسی
The Predictive Role of Spiritual Wellbeing in Social Anxiety University Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Social anxiety disorder is one of the most common anxiety disorders. It presents with a persistent fear of one or more social or functional situations and is highly prevalent. This study aimed to investigate the predictive role of spiritual wellbeing in social anxiety. Methods: The method of research was descriptive correlational. The study population included all students of Al-Zahra University in the 2018-2019 academic year. The cluster random sampling method was used to recruit 290 samples. Data collection tools included social phobia inventory and spiritual wellbeing. A correlation and multivariate regression test was used to analyze the data. Results: The results showed that the dimensions of spiritual wellbeing have a negative relationship with social anxiety. Based on these results, the correlation coefficient (r=0.157) between the total score of spiritual wellbeing and social anxiety is significant (P< 0.01). Also, the results showed that the spiritual wellbeing variable explains 10% of the changes in social anxiety. Conclusion: According to these findings, planning, and teaching to promote students' spiritual wellbeing are essential in reducing their social anxiety
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Social anxiety, Spirituality,Wellbeing, University students
نویسندگان مقاله
زکیه پناهی | zakiyeh panahi
Department of Educational Science, Faculty of Education and Psychology, University of Yazd, Yazd, Iran
بهزیستی استان قم
مجید یزدی | majid yazdi
Department of Educational Science, Faculty of Education and Psychology, University of Yazd, Yazd, Iran
دانشکده علوم تربیت و روانشناسی، دانسگاه یزد
فاطمه شاهی صدرآبادی | fatemeh shahi sadrabadi
Department of Consuling, Faculty of Humanities, Yazd Farhangian University, Branch Fatemeh Alzahra, Yazd, Iran
دانشگاه فرهنگیان یزد
نشانی اینترنتی
http://jhsme.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-338-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات