این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مدیریت سلامت
، جلد ۱۰، شماره ۲۸، صفحات ۳۱-۴۰
عنوان فارسی
نقش شش سیگما در بهبود کیفیت خدمات مؤسسات مراقبت بهداشتی
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: مؤسسات مراقبت بهداشتی به خاطر ماهیت ویژه خدمات پزشکی، امکانپذیر نبودن ارزیابی خدمات از طرف مشتریان و افزایش انتظارات بیماران و مراجعین ناگزیر به استفاده از رویکردها و تکنیکهای مختلف مدیریتی هستند. در دهه اخیر شش سیگما به عنوان یک رویکرد سیستماتیک و قدرتمند در دستیابی به بهبود کیفیت خدمات بهداشتی درمانی وکنترل هزینهها مطرح شده است. شش سیگما یک رویکرد سیستماتیک و آماری است که هدف آن مشخص کردن نواقص عملکرد فرآیندها و کاهش خطای آن دسته از فرآیندهای کاری و بالینی است که با صرف زمانی طولانی، هزینه بالا و پیامد ضعیف انجام میشود. هدف مقاله حاضر، بررسی نقش شش سیگما در بهبود کیفیت خدمات مؤسسات مراقبت بهداشتی و پیشنهاد مکانیسم اجرایی آن در موسسات مراقبت بهداشتی ایران است. این مطالعه به صورت مروری بوده که با استفاده از منابع کتابخانهای و اینترنتی انجام یافته است. مروری بر مطالعات: نتایج تجربی در کشورهای مختلفی که رویکرد شش سیگما را در موسسات مراقبت بهداشتی اجرا کردهاند، تاثیر این رویکرد را حداقل شامل موارد بهبود چرخه زمانی و چرخه گردش بیمار در بخش اورژانس، اطاق عمل، خدمات رادیولوژی، آزمایشگاهی، مدیریت تامین، مدیریت درمان آنتی بیوتیک، بهبود برنامه زمانبندی فعالیت کادر بیمارستانی کاهش خطای پزشکی و صرفه جویی در هزینهها میدانند. همچنین بسترسازی مناسب و آموزش مداوم را از ضروریات اجرای آن عنوان میکنند. نتیجه گیری: شش سیگما یک رویه سیستماتیک برای بهبود فرآیندهای کاری بر پایه نیاز مشتری و تجزیه و تحلیل واقعی فرآیندهای در حال انجام در هر مؤسسه ارائه میکند. این موضوع تفاوت شش سیگما با سایر روشها و دلیل اصلی بکارگیری در مؤسسات مراقبت بهداشتی است. صرف نظر از این تفاوتها، پیاده سازی هر رویکردی به بسترسازی و پذیرش فرهنگ کیفیت در آن سازمان نیاز دارد. همچنین، بهبود کیفیت فرآیندی مستمر است که با همکاری و تعامل گروههای کاری و استفاده از ابزارها و متدولوژی مناسب برای حل هر مشکل خاص انجام میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موسسات مراقبت بهداشتی، بهبودکیفیت، شش سیگما
عنوان انگلیسی
The role of Six Sigma on the quality Improvement in health care organizations
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Health Care organizations, because of their special nature of Medical Services, impossibility of assessment by customers, and increasing of patients and customer expectation, have to apply different management approach. In recent decade Six Sigma has been considered as systematic and powerful to improve service quality and cost saving. Six Sigma is a statistical and systematic approach that tends to define the process performance defects and decrease the clinical and business processes errors that are done with wasting time, high costs and poor outcomes. The aim of this paper is to investigate the role of Six Sigma on the improvement of quality services in Health Care Organizations using library and internet resources, and descriptive and analytical methods. Literature review: Empirical Results in different countries that have through implemented Six Sigma in Health Care Organizations have improved the time cycle and patient cycle in emergency room, operating room, radiology and laboratory services, supportive management, antibiotics treatment, improvement in scheduling hospital staff activities, medical errors and cost saving. Also, good infrastructure and continual training is a must to six sigma implementation. Conclusion: Six Sigma methodologies provide a systematic approach to improvement business processes based on customer demand and actual analysis in carrying out processes in any organization. There is a major difference between Six Sigma and other approaches and that is why it is being used in Health care organizations. Nevertheless the different methods used to implement whatever approach the basic ground to embrace the culture quality should exist in the organization, Also quality improvement is a continuum process which derives the cooperation of all working teams and the use of appropriate means and methods in solving individual problem. Although, the use of any method needs to preparation and adaptation of quality culture in organizations. Also quality improvement is continuum process that needs to cooperate and interaction among work teams and use of suitable tools and methods for any problem.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health care organization, quality improvement, six sigma
نویسندگان مقاله
فرخنده اسدی | f asadi
نشانی اینترنتی
http://jha.iums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-165-19&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات