این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Iranian Journal of Economic Studies، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۲۵-۱۴۶

عنوان فارسی تبیین پدیدارشناسی عوامل موثر بر اقتصاد و عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران: با رویکرد پژوهش ترکیبی
چکیده فارسی مقاله صرف نظر از انگیزه ورود به بازارهای بین ­المللی، دغدغۀ اصلی سازمان­ ها بهبود عملکرد صادراتی می باشد. با توجه به جایگاه صنعت نفت در سند چشم انداز بیست ساله کشور، و به دلیل نبود مدل جامع عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران، این تحقیق می تواند راهکاری مناسب برای رشد و توسعه این صنعت، به خصوص در سطح بین المللی گردد. مسئله اصلی تحقیق ترکیبی به ترتیب به شرح ذیل است: مدل عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران چگونه است؟ تاثیر عوامل موثر بر عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران چگونه است؟ مولفه های عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران چیست؟ روش پژوهش این مطالعه، روش ترکیبی و جامعه آماری شامل مدیران و کارشناسان بازاریابی و صادرات شاغل در صنعت نفت می باشد. با توجه به رهیافت کیفی پژوهش، در مطالعه اول از نمونه گیری غیر احتمالی و روش نمونه گیری هدف مند (گلوله برفی) استفاده شد. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار مصاحبه عمقی نیمه ساختار یافته استفاده و با توجه به قاعده اشباع، تعداد 7 مصاحبه انجام شد. جهت اعتبار سنجی از اعتبار سازه، درونی، تفسیری و توصیفی بهره برده و برای بررسی پایایی، از روش بازبینی در زمان کدگذاری و بررسی توسط فرد مطلع دیگر استفاده شد تا از صحت کدگذاری اطمینان حاصل شود. باتوجه به رهیافت کمی پژوهش، در مطالعه دوم از نمونه گیری احتمالی و روش نمونه گیری تصادفی استفاده شده است. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه پنج گزینه ای با طیف لیکرت استفاده شده است. در مطالعه اول، پس از کدگذاری باز، محوری، انتخابی و استفاده از نرم افزار Atlas.ti می توان گفت که عوامل اصلی تشکیل دهنده پیشایندهای عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران در قالب چهار متغیر اصلی بازارگرایی، منابع شرکت، آمیخته بازاریابی، محیط کلان بوده و مولفه های عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران عبارتند از: عملکرد مالی، رضایت مشتری، نگه داشتن مشتری. در مطالعه دوم، تعداد نوزده متغیر به صورت سازه و با استفاده از گویه‌های چندگانه و دامنه پیوستاری پیشنهادی اندازه‌گیری شده اند. جهت سنجش سازه‌ها از 57 گویه استفاده شده و برای تجزیه و تحلیل استنباط شواهد بخش کمی از مواردی شامل: تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی و مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شده است. تمامی 16 فرضیه قابل اثبات می باشند. در بیشتر مطالعات پیشین از سنت اثبات گرایی و کمی گرایی استفاده شده است در حالی که در این پژوهش از تحلیل کیفی استفاده کردیم؛ در این تحقیق سعی کردیم با در نظر گرفتن جنبه های مختلف ویژگی های ایران مدلی متناسب بر اساس مولفه های تاثیر گذار بر عملکرد صادراتی فراورده های نفتی ایران ارائه کنیم.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Phenomenology Explanation of Effective History on Economy and Export Performance of Iranian Oil Products: Mixed-Method Research
چکیده انگلیسی مقاله Organizations enter into the international competitive markets because of different motivates such as: gaining international reputation, achieving long-term growth, increasing profitability, taking advantages of economies of scale, domestic market maturity, the intensity of competition in domestic market, governmental rules and regulations; but actually all of the companies concerns of organizations is to improve export performance. Given the sanctions on the oil industry in Iran and the lack of a comprehensive model of export performance of Iranian petroleum products, this research can help improve and develop this industry in global markets. The statistical society of this mixed research method includes Iranian Petroleum Exporters Association. According to the first qualitative research, non-probability and snowball sampling method was used in this research; for gathering information, 7 semi-structured depth interview was used. Regarding the quantitative research in the second study, probable and random sampling method was used in this research. A Likert Spectrum Questionnaire of 5-point scale was used to gather information. In the first study, after open, pivotal and selective coding and using Atlas qualitative software, recommended antecedents of Iranian oil products export performance includes: market orientation, marketing mix, company resources, and macro environmentand export performance itemsof Iranian oil products includes: financial performance, customer retention and customer satisfaction. In the second study, 19 variables with several cases and continuity domains were proposed. 57 items were used to measure structures and all 16 hypotheses were supported.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله market orientation, marketing mix, macro environment, company resources, export performance

نویسندگان مقاله Zahra Mahdavi Sabet |
Department of Business Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

Mohammad Ali Abdolvand |
Department of Business Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

Kambiz Heidarzadeh |
Department of Business Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

Mohsen Khounsiavash |
Department of Mathematics, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.


نشانی اینترنتی https://ijes.shirazu.ac.ir/article_6309_183aebf28d32432f9e754136f3737445.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات