این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
Iranian Journal of Economic Studies، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۳۱۹-۳۳۷

عنوان فارسی مدل مکانی هاتلینگ، توزیع مثلثی، مصرف کنندگان باتجربه و بی تجربه
چکیده فارسی مقاله یک تصمیم گیری مناسب در انتخاب مکان بنگاه می تواند نقشی اساسی در بهبود رقابت و سودآوری آن ها داشته باشد. فرض اساسی بیشتر مطالعات مکان موجود فرض توزیع یکنواخت است که در دنیای واقعی کمتر مشاهده می شود. در مقابل ، توزیع مصرف کنندگان ممکن است به شکل یک مثلث باشد ، که در آن مصرف کنندگان در مرکز شهر جمع می شوند. از طرف دیگر ، نوع مصرف کنندگان از نظر مصرف کنندگان باتجربه و کم تجربه نیز می توانند نقش موثری در تقاضای محصولات داشته باشند. بنابراین ، هدف از این مطالعه بررسی مدل مکان هاتلینگ با فرض توزیع مثلثی مصرف کنندگان و انواع مصرف کنندگان باتجربه و بی تجربه است.این مقاله با لحاظ فروض وجود دو نوع مصرف‌کننده باتجربه و بی‌تجربه که با یک تابع چگالی توزیع مثلثی پخش شده‌اند، مکان‌یابی بهینه را تحلیل کرده است. نتایج نشان می‌دهد که توابع تقاضای دو بنگاه به مطلوبیت کسب شده از یک نوع غذای خاص و تعداد مصرف‌کنندگان باتجربه بستگی دارد و قیمت‌های تعادل نش واحد نسبت به هزینه‌های حمل‌ونقل افزایشی است. در ضمن با افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل، بنگاه1 به مرکز نزدیک‌تر و بنگاه2 از مرکز دورتر می‌شود. همچنین اگر دو بنگاه در یک نقطه قرار بگیرند، قیمت‌های تعادلی یکسانی را تقاضا نمی‌کنند و قیمت هر بنگاه نسبت به مکان بنگاه دیگر، حساس‌تر از مکان خودش است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Hotelling Location Model, Triangular Distribution, Experienced and Inexperienced Consumers
چکیده انگلیسی مقاله Appropriate decision-making in the firm’s location choice can play a crucial role in improving the competitiveness and profitability of the firms. The basic presumption of most existing location studies is the assumption of uniform distribution, which is less common in the real world. In contrast, the distribution of consumers may be in the form of a triangle in which consumers gather in the city center. On the other hand, the type of consumers in terms of experienced and inexperienced consumers can also play an effective role in the demand for firm products. Therefore, this study aims to investigate the Hotelling location model with the assumption of a triangular distribution of consumers and experienced and inexperienced consumer types. In this study, optimal location has been analyzed assuming two types of experienced and inexperienced consumers, distributed with a triangular distribution density function. The results indicate that the demand functions of two firms depend on the acquired desirability of a particular type of food and the number of experienced consumers. The unit Nash equilibrium costs are increasing compared to transportation costs. In addition, with an increase in transportation costs, firm 1 approaches the center, and firm 2 gets away from it. Furthermore, if two firms are located at the same point, they do not demand uniform equilibrium prices, and the price of each firm is more sensitive to the location of the other first than its location.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Optimal Location, Hotelling model, Triangular distribution, Types of consumers, Nash equilibrium

نویسندگان مقاله Salah Salimian |
Faculty of Economics and Management, Urmia university, Urmia, Iran

Kiumars Shahbazi |
Faculty of Economics and Management, Urmia university, Urmia, Iran

Jalil Badpeyma |
Faculty of Economics and Management, Urmia university, Urmia, Iran

Naeimeh Hozouri |
Faculty of Economics and Management, Urmia university, Urmia, Iran


نشانی اینترنتی https://ijes.shirazu.ac.ir/article_6147_0f9609894be192dd44b40168ed6e69b8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات