این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۱۶، شماره ۳۸، صفحات ۱۲۳-۱۴۴

عنوان فارسی بررسی و نقد کتاب راه‌بردهای یادگیری Les stratégies d’apprentissage
چکیده فارسی مقاله کتاب راه‌بردهای یادگیری، اثر پل سیر (Pau Cyr, 1998)، یکی از شناخته‌شده‌ترین نوشته‌های فرانسوی‌زبان درباره راه‌بردهای یادگیری در حوزه آموزش زبان دوم است، که این مقاله به نقد و بررسی آن می‌پردازد. نوشته حاضر شامل سه بخش است: نقد کتاب‌شناسی اثر مذکور، معرفی چهارچوب نظری نقد، و نقد محتوای اثر. در این مقاله ابتدا کیفیت کتاب‌شناسی اثر را ارزیابی کردیم؛ در ادامه موضع‌گیری نظری خود را در بررسی دیدگاه‌های مطرح در اثر تبیین کردیم؛ سپس تلاش کردیم محتوای اثر را به‌ترتیب ارائه مطالب بررسی کنیم. به‌نظر می‌رسد مؤلف می‌خواهد جریان پژوهشی‌ای را معرفی کند که در اواسط دهه 1970 میلادی در حوزه آموزش‌ زبان دوم پیرامون مفهوم «راه‌برد یادگیری زبان‌آموز خوب» شکل گرفت. نشان دادیم که مؤلف تلاش می‌کند بدون اتکا به نظریه‌های شناخته‌شده، پدیده راه‌بردهای یادگیری و آموزش آن‌ها را تبیین کند. همین رویکرد سبب شده است که مطالب ارائه‌شده متناقض و ناقص باشند. مؤلف به‌ندرت و به‌شکلی نارسا، از یافته‌های حوزه‌های پژوهشی تأثیرگذار روان‌شناسی شناختی و فراگیری زبان کم‌تر بهره می‌گیرد. طرح مسئله‌های متعدد اغلب پاسخ قانع‌کننده‌ای در پی ندارد. دلیل این امر هم عمدتاً نقص ابزار مطالعه تجربی و نظریه‌محور نبودن اغلب پژوهش‌های مورد استناد است. به‌طور کلی محدود شدن اثر به بررسی و معرفی یک جریان پژوهشی و نپرداختن به بررسی‌های انجام‌شده در حوزه‌های دیگر زمینه درگیر کردن ذهن مخاطب را بسیار محدود می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A critique on Les stratégies d’apprentissage
چکیده انگلیسی مقاله Abstract This work consists of three parts: the study of the work bibliography, the presentation of the theoretical framework of our critical analysis and finally the critical content of the work. First, we studied the work bibliography. Then, we presented our theoretical framework for studying the content of the work. Finally, we tried to evaluate the content of his work, according to the order of its presentation. We tried to show that Cyr wants to present a research current formed around the concept of "learning strategies of the good learner" around 1975 in North America. We found that the lack of theoretical basis leads the author into the glaring contradictions. The problematics are numerous and the answers are unconvincing. We also noted that the contributions of cognitive psychology and those of research in language acquisition, two highly influential areas of SL teaching, are not taken into account in the arguments. Generally, limiting itself to the simple presentation and depriving himself of a solid theoretical framework, the book seems unconstructive.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله کامیار عبدالتاجدینی |
استادیار گروه زبان فرانسه، دانشگاه اصفهان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)


نشانی اینترنتی http://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_2046_8405bd482d76de9fd0cfb5ee9aea1f39.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1466/article-1466-249643.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات